Alfa Romeo voegt een nieuwe versie toe aan het Mito-gamma: de Mito MultiAir TCT (Twin Clutch Technology). Hij is alleen verkrijgbaar met het afwerkingsniveau Distinctive voor 21.150 euro en biedt behalve 135 pk ook het gemak van een automaat met dubbele koppeling.
TCT en start-stop
De Mito combineert de technologie van de dubbele koppeling met een start-stopsysteem dat de motor automatisch uitschakelt als de auto stilstaat, een uniek aanbod in dit segment. De Mito 1.4 MultiAir TCT beperkt de CO2-uitstoot tot 126 g/km en verbruikt maar 5,5 l/100 km in de gemengde cyclus. Het principe en de voordelen van de automaat met dubbele koppeling zijn bekend: razendsnel van versnelling wisselen en keuze tussen verschillende manieren om de automaat te bedienen.
Eerste indrukken
We namen even het stuur van een Mito met TCT en lieten ons verleiden door het gemak waarmee de 100 procent automatische modus functioneert in stadsverkeer, ook al merkten we af en toe een gebrek aan vloeiendheid. Mogelijk is dat te wijten aan de keuze voor een droge koppeling. Om dat ten gronde te beoordelen, zou een langere test nodig zijn.
Onze Mito beschikte helaas niet over schakellepels aan het stuur, toch wel een leuke extra op dit temperamentvolle autootje. De versnellingshendel is vrij van kritiek, maar op- of terugschakelen met de handen zonder het stuur los te laten, geeft toch meer rijplezier. Een optie die je dus beter aankruist.
Tot slot geven we nog mee dat ook de Giulietta binnen enkele weken beschikbaar is met TCT-automaat in combinatie met twee motoren: de 1.4 MultiAir benzine die 163 of 170 pk ontwikkelt en de 2.0 JTDm diesel met eveneens 163 of 170 pk.