François Piette

25 FEB 2011

Renault Kangoo Maxi Z.E.: werken in stilte

Net als de afmetingen van de Kangoo groeit het elektrische aanbod van Renault. De elektrische Kangoo kenden we al, maar Renault heeft nu ook een langere versie voor meer functionaliteit. Elektrisch en praktisch rijmen hier perfect.

40 centimeter

In vergelijking met gewone Kangoo wint de wielbasis een veertigtal centimeter, wat een totale lengte van 4,6 meter oplevert. Renault stelt twee versies voor, met twee of vijf zitplaatsen. De eerste telt beschikt over een nuttig laadvolume van 4,6 m³, een verbetering van 1,1 m³ tegenover de gewone Kangoo. De laadruimte van deze Kangoo is 2,9 meter lang, meer dan genoeg om een zitbank of de matras van een lange basketbalspeler te vervoeren.

In de combiversie biedt de Kangoo plaats aan vijf personen. De achterbank kan in de vloer worden weggeklapt om een vlakke laadvloer met een volume van ongeveer 3,4 m³ te creëren.

60 pk

Qua vermogen is de Kangoo Maxi Z.E. zeker niet de meest spectaculaire auto, maar zijn stadsroeping vraagt natuurlijk niet de kracht van een Italiaanse sportwagen. De elektrische motor wordt gevoed door een lithium-ionbatterij onder de vloer. Na zes tot acht uur opladen is een autonomie van 170 km mogelijk.

Prijzen

De commercialisatie in België is voorzien in januari 2012. De versie met twee zitplaatsen kost 21.200 euro exclusief btw, de combivariant met vijf plaatsen 22.000 euro exclusief btw. Je mag wel nog eventuele fiscale premies aftrekken van de prijs. Renault verhuurt de batterij voor 72 euro per maand (alweer zonder btw). Om voordeel te halen tegenover een Kangoo met traditionele verbrandingsmotor moet je al 15.000 km afleggen per jaar (in de stad welteverstaan). 

Advertentie
Advertentie
Advertentie