Volkswagen heeft met zijn DSG-versnellingsbak het pad geëffend voor de automaat met dubbele koppeling. Langzaamaan komen alle constructeurs met hun eigen versie: Ford en Volvo met de Powershift, BMW met de DKG, Porsche met de PDK, Mitsubishi en PSA met de TC-SST en Renault met de EDC. Nu is het de beurt aan Alfa Romeo met de TCT, wat staat voor Twin Clutch Technology.

Minder verbruik, hogere prestaties

Behalve een snelle en aangename werking, heeft een dergelijke versnellingsbak nog een groot pluspunt: een beter rendement. Hoewel het verbruik daalt, verbeteren de prestaties toch. Het zijn geen verschillen om van achterover te vallen, maar in vergelijking met een automaat met koppelomvormer is de vooruitgang duidelijk merkbaar.

MiTo en Giulietta

De MiTo 1.4 MultiAir (135 pk) is de eerste versie die beschikbaar is met de TCT. Daarna is het de beurt aan de Giulietta met dezelfde motor en de 2.0 MJET dieselmotor met 163/170 pk

Technisch

De nieuwe versnellingsbak interageert met het remcircuit, het motorbeheer, de befaamde Alfa DNA-knop, de stuurinrichting en de stabiliteitscontrole. Bovendien wordt hij altijd gecombineerd met het start-stopsysteem. Tijdens het rijden kun je kiezen uit drie verschillende modi: volledig automatisch, sequentieel of economisch, om het verbruik onder controle te houden.