Verbazing alom! De S-Klasse is een supercomfortabel vlaggenschip waarin alles bestudeerd is om je in een atmosfeer onder te dompelen waarin geen enkel parasietgeluidje binnendringt. Dat valt moeilijk te verenigen met een nagelende en trillende viercilinder diesel. Heiligschennis? Mercedes durft het toch aan. En met resultaat.

S 250 BlueEFFICIENCY

Je moet het maar durven. Niemand had gedacht dat zelfs een merk als Mercedes de huidige downsizingtrend tot de top van zijn gamma zou doortrekken. Nog niet zo lang geleden was het nog not done om in een limousine van dit kaliber iets anders dan benzine te tanken. Vandaag stoppen ze zelfs een viercilinder diesel in de S-Klasse.

Maar wat voor een viercilinder. Die heeft ons al aardig verrast onder de kap van de C- en de E-Klasse. Er is dus geen reden om aan te nemen dat hij niet zou overtuigen in het vooronder van de imposante S-Klasse. Zijn koppel van 500 Nm en zijn vermogen van 204 pk liggen maar net onder dat van de 3-liter V6. Die wordt trouwens niet vervangen, de 250 vervolledigt het gamma naar beneden toe.

Het stevige koppel is beschikbaar vanaf 1.600 tr/min en zorgt voor erg correcte prestaties en hernemingen. Voor een basisversie mogen de prestaties gezien worden: in 8,2 seconden spurt hij van 0 tot 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 240 km/u. En het verbruik? Met 5,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 149 g/km is hij de zuinigste limousine van de markt.

Andere nieuwe motoren

Behalve deze nieuwe motor zien we nog enkele andere modificaties in het motorengamma. De S 350 BlueTEC diesel presteert nog beter en beantwoordt al aan de Euro 6-normen dankzij de toevoeging van het AdBlue-uitlaatsysteem.

Met een vermogen van 237 pk en een koppel van 620 Nm rondt hij in 7 seconden de kaap van 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 250 km/u. Gemiddeld verbruikt hij nu een liter minder: 6,8 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 177 g/km.

Bij de benzinemotoren krijgt de S 350 BlueEFFICIENCY een nieuwe motor. Die lijkt identiek aan zijn voorganger (een atmosferische 3,5-liter V6), maar als we hem wat nader bekijken, gaat het toch over een totaal nieuw blok. Hij levert zowat 30 pk meer vermogen (306 pk) en het koppel bedraagt 350 Nm. Ondanks een spurt van 0 tot 100 km/u in maar 6,9 seconden, bedraagt het gemiddeld verbruik maar 7,6 l/100 km.

Te min? Dan kies je beter voor de V8. Die is kleiner dan zijn voorganger (van 5,5-liter naar 4,7-liter), maar levert dankzij twee turbo’s 435 pk en vooral een gigantisch koppel van 700 Nm. Hiermee sprint hij in 5 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl hij gemiddeld 9,3 l/100 km verbruikt. Een knappe prestatie.