In een recent interview met onze Engelse conculega’s van Autocar sprak Luca de Meo, CEO van de Renault Groep, over de toekomst van Alpine en in het bijzonder over het vlaggenschip van het merk: de A110.
Volgens de Meo is de A110 voor Alpine wat de 911 is voor Porsche. Het is niet het belangrijkste model qua verkoopaantallen of winst, maar wel het belangrijkste voor het imago van het merk. Deze compacte sportwagen vertegenwoordigt de ziel van Alpine en is cruciaal voor de reputatie ervan. Daarom heeft het Franse merk "veel geld" geïnvesteerd in dit product, dat volgens de Meo allesbehalve "rationeel" is. Hij geeft zelfs toe dat het objectief en financieel gezien "volledig absurd" is, zeker na het beëindigen van de samenwerking met Lotus. Toch hechten zowel het merk, de groep als de directeur zoveel waarde aan de A110 dat ze besloten hebben de ontwikkeling van het nieuwe platform zelfstandig voort te zetten.
Elektrisch of op benzine, een A110 blijft een A110
Luca de Meo onthulde ook details over het ontwerp van de toekomstige A110. Puristen kunnen gerust zijn: de elektrische A110 zal qua uiterlijk nauwelijks verschillen van het huidige model met verbrandingsmotor. Volgens de Meo moet een A110, ongeacht de generatie of motorisatie, altijd herkenbaar blijven als een A110. Hij gaf als voorbeeld: "Porsche maakt geen vierkante 911." Wat betreft prestaties en rijervaring benadrukte hij dat "de volgende A110 lichter zal zijn dan een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor, zonder in te leveren op prestaties." Dat belooft veel goeds!
Beter dan het E-ternité concept?
Deze uitspraak hoeft zeker geen eufemisme te zijn. In 2022 woog het A110 E-ternité concept slechts 1.378 kg—bijna hetzelfde gewicht als een Porsche Cayman met een viercilinder onder de kap. Hoewel dit unieke prototype minder krachtig was met 178 kW (242 pk) en 300 Nm, kon het nog steeds van 0 naar 100 km/u accelereren in 4,5 seconden en een topsnelheid van 250 km/u bereiken. Prestaties die onder meer mogelijk werden gemaakt dankzij een tweeversnellingsbak. Deze transmissie gaf de A110 E-ternité ook een WLTP-bereik van maximaal 420 km met een batterij van 60 kWh.
Afspraak in 2026
Hoewel de technische specificaties van het E-ternité concept al meer dan twee jaar geleden werden gepresenteerd, blijven ze indrukwekkend. Dit terwijl het concept nog gebaseerd was op de architectuur van de huidige A110. Stel je nu voor wat Alpine zou kunnen doen met een volledig nieuw platform, speciaal ontwikkeld voor elektrische aandrijflijnen en op maat gemaakt voor de volgende A110 en zijn afgeleiden! Voor het resultaat moeten we nog maar wachten op 2026, wanneer de volledig elektrische opvolger van de huidige A110 officieel wordt onthuld…