Door technische elementen uit hun gewone modellen te combineren met een sportief design, een verlaagd chassis en verfijnde prestaties, had Toyota het perfecte recept in handen voor een sportwagen die zowel krachtig als gemakkelijk hanteerbaar én betrouwbaar was! Dat is precies wat de Japanse fabrikant onderscheidde: terwijl Britse of Italiaanse concurrenten na 100.000 km vaak haperden, bleef de Japanse coupé soepel rijden. Dit zijn onze 5 favoriete modellen van de Toyota Celica.
1. Toyota Celica 2000GT - 1973
Eind 1970 onthulde Toyota de Celica en bewees aan de hele wereld dat Japan niet achterliep op technologisch gebied. Afhankelijk van de uitvoering was de wagen uitgerust met een DOHC-motor (dubbele bovenliggende nokkenas) en zelfs een 5-versnellingsbak! De eerste generatie bereikte een hoogtepunt met de ‘liftback’-versie van 1973, die qua stijl sterk op de Mustang leek, maar technisch veel geavanceerder was. Geen grote V8 onder de motorkap, maar een 2-liter viercilinder DOHC-motor die 145 pk leverde—destijds een indrukwekkend vermogen! Hiermee trok de wagen meteen de aandacht.
2. Toyota Celica GT-Four ST165 - 1986
Hoewel de tweede en derde generaties van de Celica niet bijzonder opvielen, maakte de vierde generatie wél indruk! Deze werd gelanceerd in 1986 en viel op door zijn scherpgesneden lijn, typisch voor die tijd, en zijn klapkoplampen. Deze generatie bracht ook een technische revolutie met zich mee: de Celica werd een voorwielaandrijver! Een afknapper? Absoluut niet. Sterker nog, de GT-Four-versie kreeg een turbomotor met 185 tot 195 pk, afhankelijk van de markt, en vierwielaandrijving. Een zeldzaamheid in Europa.
3. Toyota Celica Carlos Sainz - 1992
De vijfde generatie van de Toyota Celica is waarschijnlijk de meest iconische, met zijn klapkoplampen en een zachter, maar krachtiger design dan zijn voorganger. Technisch gezien bleef het model een voorwielaandrijver, met optioneel vierwielaandrijving. Maar van alle uitvoeringen is de Carlos Sainz-editie het meest indrukwekkend. Deze had bredere spatborden, een turbomotor met bijna 210 pk en een grondig aangepaste onderstel. Een echt collector’s item, met slechts 5000 geproduceerde exemplaren!
4. Toyota Celica WRC Edition – ST205
De Toyota Celica en rally's, dat is een verhaal van liefde én controverse. Zo werd Toyota in 1995 gediskwalificeerd uit het kampioenschap vanwege fraude met de turbobegrenzer! Toch blijft de rallytraditie indrukwekkend. De zesde generatie, zonder klapkoplampen, kreeg als GT-Four opnieuw vierwielaandrijving en een 2-liter turbomotor, maar nu met meer dan 240 pk. Voor wie op zoek is naar exclusiviteit, biedt de WRC Edition een extra boost van 10 pk! Hoewel de verschillen met het standaardmodel beperkt waren, is het verhaal achter dit model bijzonder: slechts 2500 exemplaren werden geproduceerd om te voldoen aan de homologatie-eisen van de WRC.
5. Toyota Celica TS
De zevende en laatste generatie van de Celica ruilde de ronde vormen van eerdere generaties in voor een hoekiger design. Onder de motorkap bleef het een voorwielaandrijver met een viercilindermotor. In de TS-versie (met de zogenaamde VVTL-i-motor) zorgde een ingenieuze variabele kleptiming ervoor dat de kleine 1.8 maar liefst 192 pk leverde! Vooral bij hoge toerentallen liet deze motor zijn kracht zien. De Celica TS markeerde het einde van het model, dat in 2005 van de markt verdween. Bijna 20 jaar later kondigt Toyota echter de terugkeer van de Celica aan…