Deze Aston is de voorloper van de gloednieuwe V12 Vantage RS. Aston had al aangekondigd dat ze de productie van dit eigenaardig concept wouden opstarten tijdens het eerste trimester van 2009. Het model dat we hier te zien krijgen werd verrast tijdens een testrit op de Nürburgring. De luchtdiffuser dat voor dit model gebruikt wordt lijkt sterk op die van het concept dat we al voorgeschoteld kregen. Die diffuser blijkt ook het grootste verschil te zijn met de standaard V8 Vantage. Het is dan ook begrijpelijk dat wat extra verse lucht geen kwaad zal doen met een V12 onder de motorkap. Onder de andere specifieke wijzigingen van dit model vinden we ook een veranderd motorkap.

De Nûrburgring blijkt in elk geval erg in trek voor Aston Martin, want naast deze V12 Vantage RS werd er ook al de N400 aan toegewijd. Laten we duidelijk zijn, de RS wordt een extreme versie, maar niet zo hardcore als een Porsche GT3 RS bijvoorbeeld. Bij Aston Martin staat de RS voor “Road Sport”, een filosofie die meer aanleunt bij het GT gebeuren dan de competitiewereld, zoals dat bij de Duitsers het geval is. Toch zit er onder de motorkap een V12 van 6 liter, een motor dat in de standaarduitvoering niet minder dan 550 pk zal opwekken.

Het concept was van een vaste achterspoiler voorzien, het productiemodel blijkt beroep te doen op een spoiler dat in de koffer verdwijnt. De V12 Vantage RS zou zich ook moeten onderscheiden door specifieke velgen en een eigen blauwe kleur die we op het concept zagen. Hij zou in de fabriek van Gaydon gebouwd moeten worden en om en bij de 225.000 € gaan kosten.