De Audi A3 kwam in 1996 op de markt en zit in zijn vierde generatie. Het model dat in 2020 in de showrooms verscheen, wordt nu getrakteerd op een midlife-facelift. Onder de hertekende motorkap biedt Audi nog steeds de keuze tussen benzinemotoren (110 of 150 pk), dieselmotoren (116 of 150 pk) en een plug-inhybride met een uitgebreid elektrisch rijbereik van 139 kilometer. Voor deze praktijktest reden we met de 150 pk sterke benzineversie van de A3, gekoppeld aan de S-Tronic-automaat. Die belooft een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km gemeten volgens de WLTP-norm. Een kans om in het dagelijks gebruik te zien hoe het verbruik sterk varieert naargelang het rijgedrag.

Advertentie
Advertentie

Verfijnd design

Voor deze midlife-facelift heeft Audi het design van de A3 eerder subtiel aangepast. Toch zijn er enkele opvallende veranderingen, zoals een bredere grille zonder omlijsting voor een vlakkere look, en grotere luchtinlaten. Achteraan springt de nieuwe bumper in het oog, met een opvallende diffuser. Naast deze designdetails is de Audi A3, die al beschikbaar was als vijfdeurs Sportback en vierdeurs Sedan, nu ook verkrijgbaar in een nieuwe koetswerkvariant, de Allstreet. Die heeft een hogere bodemvrijheid en enkele stoere designelementen die hem een beetje een ‘offroad-uitstraling’ geven.

Mild hybrid-technologie

Voor deze test reden we met de Audi A3 Sportback, uitgerust met de 150 pk sterke 1.5 TFSI viercilinder benzine, gekoppeld aan een zeventraps S-Tronic-automaat. Deze aandrijflijn is voorzien van 48 volt mild hybrid-technologie, waardoor de motor uitgeschakeld kan worden bij het vertragen en bij constante snelheden, om zo brandstof te besparen. Net zoals in de B-stand kan de A3 ook gebruik maken van de radar vooraan om automatisch af te remmen en zo energie terug te winnen. Deze functie kan via het dashboard worden uitgeschakeld. Let wel, met de mild hybrid-technologie kan je niet volledig elektrisch rijden. Het systeem dient immers enkel ter ondersteuning van de verbrandingsmotor.

Advertentie
Advertentie

Het dubbele in de stad

In de praktijk blijkt deze TFSI-benzine met automatische versnellingsbak zeer efficiënt. Zoals vaak het geval is, toonde de motor zich van zijn zuinigste kant op secundaire wegen. Tijdens enkele ritten over dergelijke wegen gaf de boordcomputer zelfs waarden aan die onder de WLTP-homologatie doken: van 4,9 tot 5,4 l/100 km. Anderzijds bleken korte ritten in de stad minder gunstig, met verbruikscijfers tussen de 9 en 10 l/100 km. Behalve op de secundaire wegen presteerde de motor ook goed op de snelweg, waar we tijdens een lange rit aan 120 km/u een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100 km noteerden. Hoewel een dieselmotor nog altijd zuiniger zal zijn, maken deze cijfers het mogelijk om met de benzineversie van de A3 een rijbereik van meer dan 800 kilometer te halen uit één tank.