Presentatie

Eigenlijk was het wat voorspelbaar, maar bij de presentatie van de A3 Cabriolet was het duidelijk dat het nieuwe gezicht ook op de A3 en A3 Sportback geënt zou worden. De diurne-diodes van de nieuwe verlichting vallen dadelijk op, terwijl de naar beneden doorgetrokken kalender en de nieuwe onderlip de A3 een heel ander aspect geven. De driedeurs groeit met 2,5 cm, maar de Sportback behoudt met 4,29 m dezelfde lengte.

Binnenin zorgen enkele cosmetische aanpassingen voor een wat warmere sfeer. Zo zien we enkel aluminium-inpassingen, krijgen de instrumenten een nieuwe belettering en fleuren nieuwe kleurtjes het geheel wat op.

De motoren ondergaan slechts kleine aanpassingen, die echter vooral het verbruik positief beïnvloeden. De 1.6 benzine van 102 pk kan, als hij van de manuele 5-bak voorzien is, nu ook E85 verbranden. De 1.9 TDI, die al zo zuinig als een kameel was, verbruikt nu nog minder en komt gemiddeld met 4,5 liter per honderd toe en de 2.0 TDI’s (136, 140, 163 en 170 pk) krijgen uiteraard de common rail gemonteerd. De 265 pk sterke 2.0 TFSI uit de S3, is nu ook in de Sportback verkrijgbaar. Wat de transmissies betreft, is de nieuwe 7-gang S-Tronic (vroeger DSG) nu op de 1.6, 1.4 TFSI en de 1.8 TFSI verkrijgbaar.

Voor de benzineversies met meer dan 160 pk en de 2.0 TDI’s biedt Audi in optie de “Magnetic Ride”-ophanging aan. We zagen deze al eerder op de TT en ook hier krijg je met de normaal en de sport-stand, de keuze tussen twee verschillende instellingen.

De baan op

De common-rail van de 2.0 TDI levert een serieuze bijdrage in de verhoging van het rijplezier. Hij is nu soepeler en stiller, terwijl zijn werking, eindelijk, zeer lineair aanvoelt. Zeker in de stad is het verschil opvallend en kan je langer in dezelfde versnelling rijden.

De 1.4 TFSI wordt in zijn basisversie van 125 pk geleverd. Maar wat een schitterend brok techniek is dit! Het erg knappe motorgeluid is de ideale begeleiding bij de constante duw in de rug. En dat bij elk regime, gewoon schitterend. En toch blijft het verbruik mooi onder controle. Omdat goede dingen meestal niet alleen komen, mochten wij hem ook nog eens met de nieuwe DSG-bak met 7 versnellingen testen. Met zijn zachte en snelle werking is dit werkelijk de ideale compagnon voor de 1.4 TFSI. Maar het is niet al rozengeur en maneschijn. In automatische mode is het beheer immers niet optimaal. Naar ons gevoel blijft hij wat te lang in de lagere gangen hangen en zou hij vlotter mogen opschakelen. Daarenboven werd de spreiding er niet echt beter op en zit er een gat tussen de vierde en de vijfde versnelling. Maar uiteindelijk is het toch de krachtige en aangename 1.4 TFSI die de bovenhand neemt en de foutjes van de bak afvlakt. In de stad roept de snelle maar zachte en progressieve werking enkel maar bewondering op. Toch zullen we in onze contreien maar zelden een dergelijke versie opmerken, want 95%, en bij de Sportback zelfs 97%, van de hier verkochte A3’s zijn met de gekende zelfontbranders uitgerust.

Als kers op de taart mochten wij even aan het stuur van een S3 vijfdeurs plaatsnemen. De uitrusting belooft uiteraard al veel goeds. Of wat dacht je van kuipzetels, speciale lichtmetalen velgen en overal dat priemende “S3”-teken… Maar als je de sleutel omdraait volgt toch een zekere ontgoocheling. De klank van de 4-cilinder heeft niets om je op te verheugen. Eens op gang wordt het wel wat beter, maar de 4-in-lijn kan op geen enkel moment de schitterende klank van een goede dikke atmosferische zes-cilinder evenaren. En nochtans, het gaat verbazend goed vooruit! Op alle regimes trekt de S3 als het ware de stenen uit de grond! De vier aangedreven wielen bijten zich in het asfalt en laten geen enkele van de 265 pk’s verloren gaan. De S3 rijdt erg efficiënt, maar blijft wat te beleefd en is dus erg ver verwijderd van het wilde leven dat enkele andere achterwielaangedreven concurrenten voorschotelen. Maar hij is erg goed uitgerust, heeft een topafwerking, is erg krachtig en biedt uitstekende prestaties. Kortom, de ideale bondgenoot van het gehaaste kader.