20200930080947audia3sportback40tfsie(1).jpg

Na de variant op aardgas debuteert nu ook de plug-inhybride afgeleide van de jongste generatie van de Audi A3 Sportback.

20200930080956audia3sportback40tfsie(5).jpg

Hij krijgt een lithium-ionbatterij van 13 kWh (48 procent groter dan die in de vorige A3 e-tron), die hem op de WLTP-cyclus een elektrisch rijbereik geeft van 67 kilometer. Daarmee moet hij zich niet schamen naast de Mercedes A 250 e.

20200930080948audia3sportback40tfsie(2).jpg

De interne lader beperkt zich tot 2,9 kW. Het duurt dus een dikke vier uur om de batterij op te laden. Op praktisch vlak krimpt de koffer van de A3 Sportback tot 280 liter, tegenover 380 liter in de versies met enkel een verbrandingsmotor.

20200930080957audia3sportback40tfsie(3).jpg

Onder de motorkap ligt dezelfde aandrijflijn als in zijn neef VW Golf eHybrid: een 1.4 TSI met 150 pk gecombineerd met een elektromotor van 80 kW (109 pk) die in het carter van de S tronic met zes versnellingen is ingewerkt. Het geheel ontwikkelt indien nodig tot 204 pk en 350 Nm. Optrekken van 0 naar 100 km/u gaat in 7,6 seconden.

Audi kondigt een gehomologeerde CO2-uitstoot aan (volgens NEDC2) van 30 tot 34 g/km in functie van de uitrusting.

20200930080951audia3sportback40tfsie(4).jpg

In België kost de Audi A3 Sportback 40 TFSI e minstens 37.980 euro.