Om ervoor te zorgen dat elektrische auto’s ook voor lange reizen bruikbaar zijn, hebben die auto’s niet alleen voldoende rijbereik en een hoge laadsnelheid nodig, maar moet er ook makkelijk toegankelijke laadinfrastructuur voor handen zijn. En dat is helaas nog niet altijd het geval. Audi wil het zijn klanten makkelijker maken met een nieuwe ‘Audi Charging’ service, die de ‘e-tron Charging’ dienstverlening vervangt.

Concreet gaat het om een aanbod dat vanaf 1 januari 2023 toegang biedt tot 400.000 laadpunten in 27 Europese landen. Er zijn overeenkomsten afgesloten met 800 uitbaters van laadpunten om ervoor te zorgen dat laden aan een divers aanbod van laadpunten mogelijk is aan een vaste prijs. Audi werkt daarvoor samen met Elli, de laaddienst van Volkswagen Group Charging GmbH. Aan de snelle DC-laders van Ionity kunnen klanten ook laden via het ‘Plug & Charge’ principe, waarbij de laadpaal de auto herkent bij inpluggen, en er dus geen laadpas gebruikt moet worden.

Verschillende formules

Klanten die intekenen op de nieuwe Audi Charging Service krijgen de keuze uit drie verschillende tariefplannen met telkens verschillende prijzen per kWh: een gratis ‘Basic’ formule, een ‘Plus’ en een ‘Pro’.

De ‘Basic’ formule is voor mensen die vooral thuisladen en slechts sporadisch publiek. De tarieven variëren per land, maar Basic-gebruikers betalen €0,60 per kWh voor AC laden, €0,81 voor DC snelladen en €0,79 voor DC snelladen aan het Ionity-netwerk. Bij de ‘Plus’ formule voor € 7,99 per maand daalt de prijs voor AC laden (nog steeds in Duitsland) naar €0,50 per kWh en DC-laden naar € 0,64. Wie vaak openbaar laadt, is misschien beter gebaat met het ‘Pro’ aanbod voor € 14,99 per maand, met respectievelijk tarieven van € 0,45 voor AC, 0,58 voor DC en 0,35 voor Ionity DC laden.

Voor DC-snelladen aan Audi’s eigen ‘Charging Hub’-concept betalen Basic gebruikers €0,45 per kWh, terwijl de betalende formules dat doen aan € 0,35 per kWh.