De Lancia Aurelia wordt door veel historici beschouwd als één van de beste GT's aller tijden en het is één van de grootste verwezenlijkingen van het merk. De beroemdheden en piloten van de jaren vijftig waren ook fan van deze auto, met Juan-Manuel Fangio op kop... Dat was zowat het niveau! Natuurlijk kon het merk, met zo'n historisch model in de archieven, alleen maar denken aan een terugkeer naar de grote tijden (zoals ook vandaag opnieuw het geval is!). Of zelfs een terugkeer naar zijn roots door een nieuwe ‘Gran Turismo’ te produceren...
Thesis met nieuw koetswerk
Maar aan het begin van de jaren 2000 was de context totaal anders. Ditmaal was het merk niet langer zelfstandig, maar onderdeel van Fiat. En de resultaten van het bedrijf leidden niet meteen tot een overvloed aan financiële middelen! Deze concept car uit 2002 is, hoe nostalgisch hij ook is, zeer rationeel: de basis is die van de Lancia Thesis, maar dan mooi verpakt in een origineel koetswerk. Het ontwerp, van het Centro Stile Lancia en Carcerano, doet denken aan dat van de Beta HPE, een originele shooting brake uit de jaren zeventig. Een verstandige keuze: coupés staan al een tijdje niet meer in de belangstelling en Lancia heeft de prijs voor deze krimpende markt betaald met zijn Kappa Coupé... Dus kan er net zo goed een 'nieuwe' richting gekozen worden....
Inspiratie voor de Delta...
Met zijn lengte van 4,62 m is deze coupé/berline/shooting brake praktisch, met 4 deuren en een kofferklep. Lancia beloofde destijds dat de vering zo comfortabel mogelijk zou zijn, ongeacht de belading en de staat van de weg. Helaas kreeg het model nooit een productiegevolg, waarschijnlijk uit vrees voor een nieuwe mislukking in de hogere regionen van de automarkt. De achtersteven haalde echter wel de productie en vormde de inspiratie voor de Delta.