Tot het begin van de jaren ‘80 was het gamma van Mercedes niet het meest toegankelijke, met voornamelijk grote of sportieve auto’s. Maar dat veranderde in 1982 toen Mercedes precies de tegenovergestelde reflectie maakte als vandaag en zijn gamma democratiseerde met de komst van de 190. De relatief compacte berline moest het opnemen tegen de 3 Reeks van BMW, dat in 1982 zijn E30 lanceerde ter vervanging van de E21.
Klein van gestalte, groot succes
Zijn eerder compacte afmetingen, met een lengte van 4.420 millimeter, leverden hem destijds de naam ‘Baby Benz’ op. En het werd een succes: tussen 1982 en 1993, toen hij vervangen werd door de eerste generatie C-Klasse, waren er bijna 1,9 miljoen exemplaren van de band gerold! De W201, zoals zijn interne codenaam luidde, werd gebouwd in Sindelfingen, en in een gloednieuwe fabriek in Bremen, een voormalige Borgward-fabriek die bij de opening geroemd werd als de meest moderne van zijn tijd.
Ook op technisch vlak was de 190 modern voor die tijd, met onder andere een uitstekende aerodynamica en een multilink achteras voor een optimale controle. Het maakt van het model ook vandaag nog een aangenaam rijdende klassieker. Na een tijd lang over het hoofd gezien te zijn, begint hij dan ook meer de aandacht te trekken van liefhebbers.
Van braaf tot uitgesproken sportief
De 190 bood een relatief ruim gamma van motoren. Zo was er keuze uit een 90 pk sterke viercilinder benzine met carburator, of hetzelfde blok met injectie en 122 pk voor de 190E. De 190D kreeg dan weer een 72 pk sterke zelfontbrander die dankzij isolatie rond de motor de naam ‘fluisterdiesel’ kreeg. Er waren zelfs enkele testmodellen met een elektrische aandrijving!
Sportieve versies met zestien kleppen waren er ook, zoals de 185 pk sterke 190E 2.3-16 en later de 195 pk sterke 190E 2.5-16, waarvan de motor onder handen genomen werd door Cosworth, en waarvan telkens 500 homologatiemodellen gelanceerd werden motorsport, de 190E 2.5-16 Evolution en Evolution II. De 190 kende ook heel wat motorsportsuccessen, onder andere in het Duitse tourwagenkampioenschap DTM, waar hij opviel met zijn grote achtervleugel en aan het stuur bekende namen als Klaus Ludwig en Bernd Schneider.
De officiële verjaardag valt op 8 december van dit jaar, exact 40 jaar nadat de 190 geïntroduceerd werd.
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: