Als je de huidige tendensen volgt, weet je dat de grote SUV’s niet meer zo goed scoren. Te zwaar, te breed, te gulzig,... Ze beantwoorden niet (meer) aan de verwachtingen van de huidige klanten. Constructeurs moeten dus rationaliseren en compactere modellen bouwen. Zo zijn ook de Audi Q5, de BMW X3 en de Mercedes GLK geconcipieerd. Deze trend zet zich door en BMW staat op het punt om de X1 te commercialiseren, die nog een maatje kleiner is. Audi’s antwoord op die X1 is de Q3.
Dynamische allure
De toekomstige Q3 zou niet te veel mogen afwijken van de illustraties die Automedia gemaakt heeft. De lijnen zijn energiek en stralen dynamiek uit. Natuurlijk herkennen we een aantal gemeenschappelijke trekjes van andere modellen: de achterkant is echt op die van de Q5 geïnspireerd, maar het totaalbeeld oogt stoerder.
Wordt vervolgd
Audi zal zijn rivaal niet lang alleen laten spelen op deze markt met groot potentieel. De Q3, die zich onder de Q5 positioneert, zal dus niet lang op zich laten wachten. Hij wordt gebouwd in Martorell, in de Seat-fabriek, en krijgt ook de permanente Quattro-aandrijving en kleine, krachtige motoren.