Audi’s supercar R8 ondergaat een kleine facelift. Er komt een nieuwe topversie bij (de R8 V10 plus), de koplampen zijn nu standaard volledig uit leds opgebouwd en achteraan geven ‘lopende’ knipperlichten aan in welke richting de bestuurder wil afslaan.
Audi innoveerde in de R8 eerder al met de eerste koplamp die volledig uit leds bestaat. De nieuwe R8 wordt vanaf nu standaard geleverd met led-koplampen volgens een nieuwe technologie. De diodes voor het groot- en dimlicht staan onder en boven de dagrijverlichting. De leds van dagrijverlichting vervullen ook de functie van richtingaanwijzer. Achteraan zijn de richtingaanwijzers nog specialer: de verlichting rolt als het ware naar de buitenkant om duidelijk te maken in welke richting de auto afslaat. Origineel en nuttig.
Voorts blijven de uiterlijke aanpassingen beperkt tot bijvoorbeeld een nieuwe grille met glanzend zwart rooster of een hertekende voorbumper.
Plus
De R8 blijft beschikbaar met de 430 pk sterke V8 en de V10 met 525 pk. Een manuele zesversnellingsbak is standaard op de V8 en een optie bij de V10. De nieuwe S-Tronic-automaat, die zachter zou schakelen dan de gerobotiseerde bak die hij vervangt, is dan weer standaard op de V10 en een optie op de V8.
Helemaal nieuw is de topversie R8 V10 plus, alleen beschikbaar als coupé. Deze variant levert meer vermogen (550 pk) en let ook meer op zijn gewicht door kunststof versterkt met koolstofvezel te gebruiken voor de splitter op de voorbumper, de spiegelkappen en de luchtinlaten aan de zijkant van de auto (sideblades). De R8 zet dankzij deze maatregelen straffe prestaties neer: 0 tot 100 km/u in 3,5 seconden en 317 km/u topsnelheid.
Audi levert de vernieuwde R8 vanaf eind dit jaar.