Discretie troef

Het lijkt misschien vreemd, maar Audi heeft in de RS3 een overdosis testosteron vermeden. We zien wel enkele onderscheidende kenmerken, maar het geheel blijft discreet. Zonder het logo kan alleen een geoefend oog de echte identiteit van deze verschroeiende variant ontdekken. In een Audi RS draait het vooral om de motor.

Een bom die goed klinkt

Het meesterstuk ligt dus onder de motorkap: vijf cilinders en ‘slechts’ 2,5 liter cilinderinhoud maar met een grote turbo voor een vermogen van 340 pk en een koppel van 450 Nm. Van het schitterende geluid krijgen zelfs Italiaanse tenoren rillingen… Het geheel wordt gekoppeld aan een S-Tronic-automaat (dubbele koppeling) met zeven versnellingen. 

Rustige vierwielaandrijving

In tegenstelling tot BMW, dat zijn 1-Serie M Coupé laat sturen als een ballerina in bochten, doet de RS3 een beroep op vierwielaandrijving. Anders dan bij de RS4, RS5 en andere Audi’s gaat het om een Haldex-differentieel, dat het motorvermogen pas naar de achteras stuurt als de vooras het niet meer kan verwerken.

Esthetiek

Zoals gezegd zijn de aanpassingen eerder discreet… Als je de RS3 met een microscoop onderzoekt, zie je nochtans talrijke badges, een 2,5 cm verlaagd koetswerk, specifieke 19-duimsvelgen, stevigere remschijven en grondig hertekende voor- en achterbumpers. De uitlaatpijpen zijn helemaal niet bijzonder: je zou denken dat ze van een 2.0 TDI geplukt werden. 

Welkom aan boord

In het interieur geldt maar één regel: zwart is sportief. Er heerst een sombere sfeer, maar we zien wel completere instrumenten met onder meer een olietemperatuurmeter, een turbodrukmeter en een chronometer voor de escapades op circuit. Merk op dat ons testexemplaar uitgerust was met optionele kuipzetels van de R8.

Heet maar praktisch

Dit is een RS, maar qua functionaliteit toch vooral een A3. De neerklapbare achterbank maakt het mogelijk om kleine meubels te vervoeren en de kofferklep is heel praktisch voor de boodschappen op zaterdag. Een RS3 is perfect dagelijks bruikbaar, de vijf deuren zijn een onmiskenbare troef.
Het enige verwijt betreft de grote kuipstoelen waardoor je je in bochten moet wringen om plaats te nemen en waardoor er minder plaats overblijft voor de knieën achterin.

Uitstapje in de stad

Dit bommetje slaagt erin om ons op te winden! Het vertrek heeft nochtans niets overdonderend: geen gewelddadige decibels, de vijf cilinders komen relatief discreet tot leven. De S-Tronic-automaat in D-modus schakelt zacht en zonder de goed omsluitende zetel en de ontelbare RS-logo’s zou je je in een turbodiesel wanen.

Een goede zaak dus. Met deze RS3 valt heel gemakkelijk te leven, zonder de beperkingen inzake zicht,  geluiddemping, comfort, enzovoort die inherent zijn aan supercars. Alleen de ophanging lijkt op oneffenheden nogal droog. Gezien het schoeisel niet echt verrassend... 

Een magisch knopje

We verlaten de stad, want dit is allemaal wel mooi, maar we willen graag de 340 paarden wekken die onder de motorkap liggen te slapen. Onze blik valt op een S-knop. Schijnbaar onschuldig, maar die verandert heel wat parameters: de stuurbekrachtiging wordt steviger, het gaspedaal reageert scherper en in de uitlaat opent een klep voor een pakkender geluid.

Plankgas

De vijf cilinders zorgen voor een onvergetelijk basconcert dat goede herinneringen oproept bij wie Michèle Mouton en haar Audi in Groep B volgde. Bij de minste druk op het gaspedaal volgt een viriele duw en een ontroerend staccato. De RS3 laat zijn ware gezicht zien, gromt mooi en ‘boert’ bij elke bliksemsnelle schakelbeweging, terwijl de passagiers een nekslag krijgen.  

Vastgekleefd

Met de vierwielaandrijving is de grip fenomenaal: alle paarden wordt op het asfalt overgebracht zonder aarzeling. De RS3 is spoorvast: zo laat mogelijk remmen, de neus insturen en zo snel mogelijk opnieuw versnellen en hij schiet als een kanonbal uit de bocht. Netjes en pretentieloos. Keerzijde van de medaille: enthousiaste bestuurders zullen moeite hebben om de achterkant te laten uitbreken. Voor zulk plezier moet je bij de 1-Serie M Coupé zijn…

De RS3 houdt nog een geheim wapen achter de hand: de launch control. Schakel het ESP uit, rem en  accelereer voluit op hetzelfde moment, laat de rem los en… knal. Je hoofd wordt tegen de zetel geprojecteerd, de vijf cilinders huilen en de naald van de snelheidsmeter wijst naar het handschoenvakje. Behoedzaam te gebruiken, want de versnellingen zijn verschroeiend.

Geen cadeau

Met een prijs van 51.500 euro geeft Audi zijn RS3 niet cadeau. Vooral omdat de uitrusting voor die prijs eerder karig is: een snelheidsregelaar, binnenspiegel met automatische dag-nachtstand, elektrisch wegklapbare buitenspiegels, regen- en lichtsensoren, een Bluetooth-verbinding, …  Al die zaken zijn optioneel! En evenmin voor weggeefprijzen.

Een dubbele troost: de herverkoopwaarde is hoog en het verbruik blijft redelijk, tenminste als de bestuurder geen zware voet heeft. Dat bewijst ons gemiddelde van 11,3 l/100 km, verbazingwekkend voor dit niveau van vermogen. Maar let op voor excessen: deze waarde swingt snel uit de pan.

Conclusie

De RS3 wordt wellicht niet de sportieveling die jongeren in hun kamer aan de muur hangen. Zijn volledige discretie zal daarentegen in de smaak vallen bij bestuurders die doeltreffendheid verkiezen boven flamboyantie. De RS3 staat ook en vooral voor een buitengewone motor die klinkt als een bariton en explosief duwt.

De vierwielaandrijving verzekert een doeltreffend weggedrag maar veegt elke fantasie weg. Merk ook op dat de RS3 één van de meest praktische sportievelingen is in dagelijks gebruik,een sterk argument.