Waals Gewest
In Wallonië worden zowel de verkeersbelasting als de BIV herzien. Het bedrag van de belasting wordt bepaald aan de hand van de volgende criteria: het gewicht, het vermogen en de uitstoot. De regering belooft dat de maatregel budgetneutraal wordt: voertuigen met een minder goede energiebalans zullen zwaarder worden belast, maar schonere auto’s zullen minder moeten betalen dan vandaag.
Brussels Hoofdstedelijk Gewest
In Brussel lijkt men nog steeds te streven naar een intelligente belasting, die varieert in functie van de energieprestaties van een voertuig. Maar na haar behoorlijk ophefmakende aankondiging heeft minister van mobiliteit Elke Van den Brandt wel laten weten dat ze eerst met de twee andere Gewesten wil overleggen.
Vlaams Gewest
In Vlaanderen is daarentegen geen sprake van een intelligente belasting; dat idee is verworpen. De belastingen zullen wel evolueren op basis van de nieuwe WLTP-homologatiecyclus. Die laatste is meer realistisch en zal dus leiden tot een strengere fiscaliteit voor de meest vervuilende modellen.