Febiac gaf eerder al aan op basis van de nieuwe inschrijvingen dat in 2017 de gemiddelde CO2-uitstoot van particuliere voertuigen in ons land 119,2 g/km bedroeg, tegenover 112 g/km bij bedrijfswagens. Maar volgens Acerta bleken alle bedrijfswagens die in 2018 in roulatie waren – en dus niet alleen de nieuwe – en waarover Acerta gegevens had, gemiddeld 117,85 g/km uit te stoten. Dat cijfer ligt nog steeds lager dan de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe particuliere voertuigen.
21,62 procent duurder
De ‘vergroening’ van de bedrijfswagenvloot (vooral omdat bedrijfswagens sneller vernieuwd worden dan particuliere auto’s) heeft wel zijn prijs. Acerta berekende ook de gemiddelde catalogusprijs van een bedrijfswagen exclusief btw en voor de kortingen. In 2019 bedroeg die € 30.152,89, tegenover € 24.793,39 in 2012. Dat is een stijging van 21,62 procent. Volgens Acerta is dat nog maar een begin: de HR-dienstverlener verwacht dat de overgang richting meer elektrische en hybride voertuigen zal versnellen en dat die de gemiddelde prijs van een bedrijfswagen nog verder zal doen stijgen.