Achteraf hebben we natuurlijk makkelijk praten, maar eigenlijk konden we wel voorspellen dat deze CX-30 eraan zat te komen. Mazda kon immers zijn klanten lange tijd geen model aanbieden dat praktischer was dan de compacte CX-3 en minder groot dan de CX-5, het populairste model van de Japanners. Tot vandaag: de CX-30 (de naam ‘CX-4’ gebruikte Mazda al voor een ander model op de Chinese markt) is de SUV die de kloof moet overbruggen.
Hoe groot is deze Mazda CX-30 dan precies?
4,4 meter lang, 1,8 meter breed en 1,54 meter hoog om precies te zijn. Daarmee is hij precies 11 centimeter korter dan de CX-5 en 12 centimeter langer dan de CX-3. Deze CX-30 is trouwens ook zo’n 6 centimeter korter dan de nieuwe Mazda 3 waar hij zijn platform mee deelt.
Voor de binnenruimte doet het alleszins bescheiden wonderen vergeleken met de CX-3: de passagiers achteraan hebben iets meer beenruimte en hoofdruimte – al is ‘royaal’ een woord dat we willen vermijden – en de gordellijn loopt ook iets lager, waardoor het benepen gevoel mindert.
Met 430 liter tot 1.406 liter aan kofferruimte hinkt de Mazda wel achterop vergeleken met even grote concurrenten als de Seat Ateca en Skoda Karoq. Dat valt onder meer toe te schrijven aan het design van de koffer en de schuin aflopende achterruit. De moduleerbaarheid blijft beperkt tot een rugleuning die in een 40/60-verhouding neerklapt. Geen verstelbare rugleuning of verschuifbare achterbank dus.
Je sprak over een link met de Mazda 3?
Klopt: het platform is hetzelfde. Qua design volgt de SUV trouwens ook nauwgezet de nieuwe interpretatie van het Kodo-design dat de Mazda 3 vooropstelde. De CX-30 is trouwens ontworpen in Europa, met onze landgenoot Jo Stenuit aan het hoofd. Je kunt de link met de Mazda 3 zien in het uitgepuurde radiatorrooster, de nauwe koplampen en de gladde flanken. Geen stevige heupen zoals de Mazda 3 bij deze CX-30: dat wordt wat gebroken door de kunststof omlijsting onderaan de bumpers en flanken en rond de wielkasten.
Binnenin is de link met de Mazda 3 helemaal duidelijk: het dashboard heeft hetzelfde minimalistische ontwerp, met alleen ventilatiemonden, bediening voor de klimaatregeling (met knoppen in plaats van touchscreens, zoals we het graag hebben), het (gedeeltelijk digitale) instrumentenpaneel, en een infotainmentscherm dat je bedient met een draaiknop op de middenconsole. De afwerkingskwaliteit is prima, de rijpositie zoals steeds uitstekend.
Wat zit er onder de motorkap?
Dezelfde motoren als in de Mazda 3. Dat betekent één benzine- en één dieselmotor, naar keuze steeds combineerbaar met een manuele zesbak of zestrapsautomaat, en verkrijgbaar met voor- of vierwielaandrijving. De benzinemotor is de atmosferische 2.0 Skyactiv-G van 122 pk, een mild hybrid; de dieselmotor is de 1.8 Skyactiv-D van 116 pk. Later volgt de Skyactiv-X, de benzinemotor die het verbruik van een dieselmotor belooft.
Hoe rijdt de Mazda CX-30?
Wij reden tijdens onze eerste kennismaking met de benzineversie, de 2.0 Skyactiv-G, in combinatie met de manuele zesbak. Die is zoals steeds bij Mazda geen rassprinter: accelereren naar 100 km/u doet hij in 10,6 seconden, zijn topsnelheid bedraagt 186 km/u. In lage toeren mag je dus de respons van een atmosferische motor verwachten, met een gestage krachtsontplooiing.
Wil je hernemen, dan moet je wel aan de slag met de schakelpook. Gelukkig laat die zich vlekkeloos bedienen. Onze eerste kennismaking met de Skyactiv-X in de Mazda 3 – waarover binnenkort meer – leerde ons dat die op dat vlak geen wonderen verricht, maar wel beter doet dan de Skyactiv-G. Als je je met de CX-30 overal vlotter uit de slag wil trekken, loont het dus misschien om te wachten op de Skyactiv-X. Positief is wel dat de boordcomputer met een goeie 6 l/100 km de opgegeven WLTP-verbruikscijfers evenaart.
Rijden doet de CX-30 dan weer zoals elke andere Mazda: precies, betrokken en met een gezond gevoel voor dynamiek. Als een Mazda 3 op hoge poten in feite, al komt de CX-30 iets comfortabeler uit de hoek door zijn hogere ophanging. Over comfort gesproken: de Skyactiv-G-benzinemotor is goed gedempt en laat zich amper horen. De rolgeluiden mochten dan weer iets beter worden gefilterd.
Hoeveel kost deze nieuwe Mazda CX-30?
De SUV krijgt een prijskaartje mee vanaf € 25.890 voor de Skyactiv-G-benzinemotor. De Skyactiv-D-dieselmotor heeft een prijskaartje van € 27.390. De optielijst is zoals steeds beperkt, dus je moet een uitvoering hoger als je bepaalde zaken op je CX-30 wilt. Maar de standaarduitrusting is al zonder meer degelijk, met onder meer Apple CarPlay, head-updisplay, regensensor en cruise control. Zaken als zetelverwarming, 360-gradencamera en een elektrische kofferklep zijn al standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau.
Besluit?
De Mazda CX-30 heeft veel troeven om een van de populairste modellen in het Mazda-gamma te worden: een aantrekkelijk design, bruikbare binnenruimte, degelijke standaarduitrusting en mooi compromis tussen rijcomfort en rijdynamiek. Mazda’s eigenzinnige koers qua design en motoren zorgt voor enkele minpuntjes. Benieuwd wat de Skyactiv-X aan dat laatste kan doen.