De nasleep van de coronacrisis, onzekerheid over welke aandrijving nu te kiezen, vertraagde leveringen door chiptekorten… 2021 was geen gemakkelijk jaar voor de Europese autosector. De cijfers van de Europese sectorfederatie ACEA liegen er dan ook niet om: de markt boert er 2,4% op achteruit in vergelijking met het eerste coronajaar 2020 (met op maandniveau enkel betere cijfers voor de periode dat in 2020 de showrooms en fabrieken grotendeels gesloten waren), maar met 9,7 miljoen auto’s in 2021 werden er maar liefst 3,3 miljoen nieuwe exemplaren minder ingeschreven dan in 2019, voor corona!
Uiteenlopende marktprestaties
Toch zijn er grote regionale verschillen. Van de grote EU-markten staat bijvoorbeeld enkel Duitsland op verlies (-10,1%) in vergelijking met 2020. In Italië ging de markt er dan weer met 5,5% op vooruit, en ook Spanje (+1%) en Frankrijk (+0,5%) hielden het hoofd boven water. Litouwen is de rode lantaarn in de lijst (-22%), met België op de voorlaatste plaats met een daling van 11,2%.
De Top-5 van de meest verkochte merken ziet er anders uit dan in ons land. Volkswagen staat met een marktaandeel van 11,2% op kop in de EU, gevolgd door Peugeot (6,7%), Renault (6,6%), en Toyota (6%). BMW, dat in ons land een historische eerste plek pakte, vervolledigd in de EU de top 5 met een marktaandeel van 5,5%. Mercedes, dat in ons land vijfde is, eindigt hier net na BMW met 5,3%, terwijl Audi zich tevreden moet stellen met de achtste plaats in de EU (nummer 4 in ons land).
Top 5 merken in de EU1. Volkswagen (1.082.946 auto’s) 2. Peugeot (649.514 auto’s) 3. Renault (638,198 auto’s) 4. Toyota (583,360 auto’s) 5. BMW (533,843 auto’s) | Top 5 merken in België:1. BMW (38.962 auto’s) 2. Volkswagen (34.349 auto’s) 3. Peugeot (28.479 auto’s) 4. Audi (28.016 auto’s) 5. Mercedes-Benz (27.525 auto’s) |