Tot nu kon het Wereldkampioenschap Formule E rekenen op de Mini Electric Pacesetter als Safety Car, een auto die gebaseerd was op de Mini Electric (ex-Cooper SE). Daarvan nam hij de 135 kW (280 Nm) motor over, maar hij werd wel 130 kg lichter gemaakt. Daarmee sprintte hij van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden, tegen 7,3 voor het origineel.
Maar de compacte Brit maakt plaats voor een nog indrukwekkendere bolide: de Taycan van Porsche. Een Taycan Turbo S die niet is zoals zijn gelijknamige broers. Hij werd immers grondig aangepakt om beschouwd te kunnen worden als een échte safety car. De ingenieurs uit Stuttgart monteerden onder andere een rolkooi en twee racekuipjes voorzien van zespunts veiligheidsgordels, en een specifieke kabelboom voor de verlichting en het registratiesysteem. Wie oog voor detail heeft, merkt ook op dat de richtingaanwijzers geïntegreerd zijn in de bumpers.
Straffe kost!
Bruno Correia, de piloot van de safety car in de Formula E, kan ook rekenen op een professionele brandblusser en een telecommunicatiesysteem van de nieuwste generatie. Daarmee voldoet de Taycan aan alle eisen van het ABB FIA Wereldkampioenschap Formule E!
Ter herinnering: de Taycan Turbo S beschikt over 560 kW, of 761 pk! Dankzij de Launch Conrol-functie accelereert de berline van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden en is hij tot 260 km/u snel! De ideale keuze voor een Safety Car in de Formula E!