Het is op het Salon van Barcelona van 2003 dat Erwin Himmel, via Fuore Design, deze de Jaguar XF10 Concept voorstelde. Hij werd een tiental jaar na de XJ220 onthuld, de laatste supercar van het Britse merk. Die lange wachttijd kan verklaard worden door het feit dat dat model een flop werd! Maar nu wil Jaguar het grote publiek verleiden met technologie uit de Formule 1. De resultaten in deze discipline voldeden misschien niet helemaal aan de verwachtingen van het Britse merk (integendeel zelfs), maar de technische fiche was niettemin verleidelijk!
De XF10 maakt gebruik van een volledig in carbon gebouwde structuur, een garantie voor lichtheid en stevigheid. Onder de motorkap vinden we een blok met een layout die destijds gebruikt werd in de F1: een V10! Met een cilinderinhoud van… 7 liter en zonder turbo, leverde hij 640 pk en werd hij gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak. De aangekondigde prestaties volstonden om de beroemde Italiaanse merken te doen beven: een top van 336 km/u en amper 3,8 seconden voor een sprint van 0 naar 100 km/u!
Bij zijn voorstelling was er sprake van een eventuele serieproductie… maar helaas verdween de concept in de vergetelheid, ondanks een facelift het jaar erop!