Bij BMW zijn verbrandingsmotoren nog niet van tafel. De autobouwer werkt zelfs aan nieuwe motoren! Maar het kan niet op alle fronten vechten en moet dus vaarwel zeggen aan de V12. Een afscheid in de vorm van een gelimiteerde editie van zijn 7 Reeks, die enkel in de Verenigde Staten geleverd zal worden. Daarna zien we nooit meer zoveel cilinders onder de motorkap van een BMW.

12 keer een laatste V12 

12 stuks van de M760i xDrive worden er gebouwd om hulde te brengen aan het einde van een lange geschiedenis. Ze krijgen allemaal een 6.6 liter biturbo V12 onder de kap die 601 pk sterk is en 800 Nm koppel levert vanaf 1.550 t/min. Daarmee sprint het model van 0 naar 100 km/u in amper 3,7 seconden! De toekomstige eigenaar worden door BMW geselecteerd en zullen minimum $ 200.000 over moeten hebben voor een exemplaar. Voor die prijs is de wagen uitgerust met alle mogelijke opties, waaronder ook een reeks “V12”-badges en unieke details. 

Motoren voor andere autobouwers

Hoewel geen enkele BMW daarna nog met een V12 geleverd wordt, stopt de autobouwer niet om deze motoren in elkaar te schroeven. In de Beierse fabrieken worden immers ook de legendarische 6.75 liter-blokken van alle Rolls Royces gemaakt! Maar hoe lang nog, dat is de vraag...


?