Het gamma van de 1-Serie breidt uit in alle richtingen. Zo wordt er een koetswerkversie met drie deuren afgeleid. Onder de motorkap verschijnen nieuwe motoren en er is nu ook een transmissie op de vier wielen.

Minder deuren, meer pk's

Is de 1-Serie driedeurs sportiever? Visueel alvast wel. En desgewenst ook onder de motorkap, want BMW kondigt een M135i aan om de sportievelingen te prikkelen. In deze variant keert de zescilinder-in-lijn terug naar de 1-Serie.

Wat een motor trouwens: 320 paarden en een koppel van 450 Nm. Je kiest zelf tussen een manuele zesbak of een automaat met acht versnellingen, maar weet dat de transmissie zonder koppelingspedaal minder verbruikt en krachtiger accelereert (100 km/u in 4,9 seconden!). Het onderstel en de remmen werden uiteraard herzien in functie van de cavalerie.

Meer motoren

Aan het andere uiteinde van het gamma verschijnt de 114i met een kleine 1.6 turbobenzine die toeren draait als een dieselmotor: zijn vermogen van 102 pk wordt bereikt bij 4.000 tr/min en zijn koppel van 180 Nm komt vrij bij 1.100 tr/min. Bij de andere benzinemotoren stippen we nog de 116i (136 pk) en de 125i (218 pk) aan. Ook een 118i met 170 paarden wordt verwacht.

Bij de diesels begint het gamma nog altijd met de 116d (116 pk) en gaat voort met de 118d (136 of 143 pk) en de krachtige 125d (218 pk). De 116d EfficientDynamics, nog altijd met 116 pk, haalt een CO2-uitstoot van 99 g/km en een verbruik van 3,8 l/100 km. Een 120d met 184 pk vult binnenkort het gat in het gamma op.

Twee extra aangedreven wielen

Voor het eerst biedt BMW vierwielaandrijving aan in de 1-Serie. De bekende xDrive kan besteld worden met de 120d en de M135i. 

Laten we tot slot nog even de technologie bespreken. De 1-Serie wil tot de top behoren en maakt het mogelijk om webradio's te ontvangen. Je kunt ook inloggen op Twitter of Facebook.