Advertentie
Advertentie

1. 1975

In 1975 verscheen de eerste BMW 3 Reeks, die we kennen als de ‘E21’. Hij kwam na een generatie modellen die het merk van de ondergang gered hadden, de 1502, 1602, 1802 en 2002. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen!

Advertentie
Advertentie

2. 4 koetswerkvarianten

Tot 2013 was de BMW 3 Reeks verkrijgbaar in 4 koetswerkvarianten: coupé, berline, cabrio en break. Vandaag de dag behoren de modellen met 2 deuren (coupés en cabrio’s) tot het ‘4 Reeks’-gamma.

3. 6 cilinders in lijn

‘6’ is een magisch getal voor BMW: het Beierse merk staat bekend om zijn 6-cilindermotoren in lijn. Deze motoren bieden een soepele en trillingvrije loopcultuur en… een prachtig geluid! In de 3 Reeks zijn ze sinds 1977 een vaste waarde, toen de 320 werd geïntroduceerd met een 2 liter zes-in-lijn met een vermogen van 122 pk. En ook vandaag is de 3 Reeks nog steeds verkrijgbaar met zescilindermotoren, die ofwel op diesel ofwel op benzine rijden, en een vermogen hebben dat varieert van 286 tot 374 pk, of zelfs 550 pk in een speciale versie, de M3 CS!

4. 7 generaties

Er waren tot nu toe zeven generaties van de BMW 3 Reeks. In BMW-jargon worden ze aangeduid met hun interne codes, met achtereenvolgend E21, E30, E36, E46, E90, F30 en G20. Tussen het eerste en het meest recente model zit bijna 450 kg en 35 cm verschil!

5. 8 versnellingen

Helemaal in lijn met de huidige trends zijn alle BMW 3 Reeks-modellen vandaag enkel leverbaar met een automatische 8-traps versnellingsbak. Een handgeschakelde versnellingsbak is enkel beschikbaar in de ‘basisversie’ van de M3, met 6 versnellingen.

Advertentie
Advertentie

6. 12 aandrijflijnen

De huidige generatie van de BMW 3 Reeks (interne code: G20) is verkrijgbaar met een keuze uit 12 aandrijflijnen, met achter- of vierwielaandrijving (xDrive). Bij de dieselmotoren gaat het over de 318d (150 pk), 320d (190 pk), 320d xDrive, 330d xDrive (286 pk) en M340d xDrive (340 pk). Bij de benzinemotoren biedt BMW de 318i (156 pk), 320i (184 pk), 320i xDrive, 330i xDrive (245 pk) en M340i xDrive (374 pk). Liever een plug-in hybride? Dan kan je kiezen tussen de 330e en 330e xDrive met een totaalvermogen tot 292 pk.

De prijzen voor de BMW 3 Reeks 2024 starten vanaf € 42.650 voor de benzineversies en € 47.200 voor de dieselversies. De plug-in hybride versie kost bijna € 60.000 (€ 59.700).

7. 101 km

De plug-in hybride aandrijflijn, die tot voor kort bijzonder populair was bij zelfstandigen en bedrijven, is nu enkel nog verkrijgbaar in de topversie, de 330e (292 pk). De minder krachtige 320e (204 pk) is verdwenen uit de configurator. De 330e kreeg ondertussen een grotere batterij, met een capaciteit van 22,3 kWh (19,5 kWh netto). Dat zorgt ervoor dat het elektrische rijbereik stijgt van ongeveer 60 km naar bijna 100 km (tussen de 92 en 101 km WLTP, afhankelijk van de uitrusting). Meer dan genoeg voor de meeste dagelijkse verplaatsingen dus.

Advertentie
Advertentie

Conclusie

De huidige generatie van de 3 Reeks blijft trouw aan de elementen die het model zo succesvol maakten: een breed motorenpalet, een dynamisch rijgedrag en een premium afwerking. Voeg daar nog een geavanceerde uitrusting aan toe en je krijgt een winnende combinatie!