Sébastien Vanhouche

18 OKT 2024

Test: Mercedes‑AMG C 43, multifunctionele krachtpatser

Zou de Mercedes-AMG C 43 met zijn 300 kW (421 pk) en zijn startprijs van € 83.369 één van de interessantste modellen uit Affalterbach kunnen zijn?

"De Mercedes-AMG C 43 voelt zich zowel op de weg als op het circuit als een vis in het water, en van alle modellen uit Affalterbach biedt hij zonder twijfel beste verhouding prijs/prestaties/polyvalentie."

De meest ‘timide’ van alle C-Klasse AMG-varianten, die er vanaf de eerste generatie bij was, heeft altijd wat in de schaduw gestaan van de krachtigste uitvoering. Maar nu die laatste zijn V8 inruilt voor een 2.0 liter viercilinder met plug-in hybride technologie, zou de C 43 wel eens de populariteitspoll kunnen winnen!

Advertentie
Advertentie

Design

Subtiel sportiever

De C 43 is misschien wat minder ‘in your face’ dan de C 63 AMG, maar hij heeft wel dezelfde afmetingen als eender welke andere C-Klasse: 4,791 meter hoog, 1,824 meter breed en 1,45 meter lang. Toch krijgt hij een iets sportievere look aangemeten dan zijn alledaagse broers, maar zonder daar teveel tamtam rond te maken. Zo krijgt hij vooraan een radiatorrooster met specifieke verticale spijlen. Achteraan krijgt hij dan weer een meer uitgesproken diffusor waaruit vier perfect ronde uitlaten priemen. De berline toont ook een iets meer uitgesproken spoilertje. Ja, de berline, want natuurlijk biedt Mercedes-AMG zijn C 43 ook aan als breakmodel!

Binnenin vinden we vooraan het specifieke stuur en dezelfde zetels terug in beide AMG-varianten. Zetels die je optioneel trouwens kan laten vervangen door echt kuipjes. Jammer genoeg is de afwerkingskwaliteit niet meer wat het geweest is bij Mercedes, ook al zijn de gebruikt materialen bijzonder premium en de ster waardig. Het dashboard van ons testmodel herinnerde ons ons onderweg meermaals aan die matige afwerkingskwaliteit met kraakgeluiden. Jammer.

Beleving

Geen compromis

Net zoals in eender welke andere C-Klasse krijg je ook in deze C 43 een digitale instrumentencluster met een diameter van 12,3 duim en een verticaal geplaatst centraal infotainmentscherm in maatje 11,9 duim. Het zijn uitstekende schermen, die reactief en in hoge mate personaliseerbaar zijn. Gelukkig maar, want je hebt ze voor alles nodig, ook voor het instellen van de klimaatregeling. Dat laatste menu is dan wel klaar en duidelijk, maar dat kan jammer genoeg niet gezegd worden van alle menu’s en submenu’s, waarvan sommige moeilijk te begrijpen zijn, en dan vooral die waarin je de rijmodi instelt. Rijmodi die niet zo talrijk of ingewikkeld zijn als die in de C63, maar toch… Goed om weten: de C 43 AMG beschikt over draadloze Android Auto en Apple CarPlay.

De break en berline hebben dezelfde 2,865 meter lange wielbasis als de andere C-Klasses. En dat betekent dat er aan ruimte geen gebrek is achterin, of je nu in de berline of in de break zit. Maar het beste nieuws is dat de koffer niet krimpt omdat er geen grote batterij in moet! Het koffervolume in de berline loopt op tot een respectabele 455 liter, terwijl die in de break varieert van 190 liter met de achterbank in gebruik, tot 1.510 liter eens de rugleuning is neergeklapt.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Een vierpitter, maar wel de krachtigste van het moment!

Onder de motorkap van de Mercedes-AMG C 43 zit een geëlektrificeerde viercilinder. Voor een (heel) klein stukje geëlektrificeerd toch. Naast 48 volt ‘mild hybrid’-technologie is er vooral ook een elektrische turbo, die ervoor zorgt dat het vermogen oploopt tot 300 kW (421 pk) en het koppel tot 500 Nm! Een stevige cavalerie die verdeeld wordt over de vier wielen van de Duitser via een klassieke 4Matic-aandrijving. En met ‘klassiek’ bedoelen we dat het niet mogelijk is om de verdeling van het koppel tussen de voor- en achteras te regelen. Je kan dus niet het volledige vermogen op de achterwielen loslaten om drifts uit te lokken. Dit is eerder een efficiënte dan doldwaze AMG. Het resultaat is wel dat de berline van 0 naar 100 km/u sprint in 4,3 seconden, terwijl de break daar 4,4 tellen over doet. Beide bieden wel dezelfde elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Hoewel de C 43 het moet stellen met een 2 liter grote viercilinder, is het wel de krachtigste vierpitter ter wereld! En om aanspraak te kunnen maken op die titel, drinkt hij graag een slok meer… Na onze 659 km lange test toonde de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 11,2 l/100 km. Al moeten we wel toegeven dat de efficiëntie van de viercilinder verleidelijk is, en het dus moeilijk is om je rechtervoet altijd in bedwang te houden.

Tot de tanden toe bewapend voor eender welke missie

Om mee te rijden is de Mercedes-AMG C 43 niet het leukste of meest karaktervolle model met een ster op de neus, maar hij maakt wel indruk en is bijzonder efficiënt. En hoewel hij op papier vanuit stilstand naar de 100 km/u knalt in iets meer dan 4 seconden, lijkt het allemaal nog sneller te gaan. Met dank aan die elektrische turbo. Hij voelt zich ook als een vis in het water bij stevig bochten- en remwerk. Naast goede banden en goede remmen, weegt de berline ook ‘amper’ 1.765 kg, terwijl de break daar slechts 45 kg aan toevoegt. We zouden het geen pluimgewicht durven noemen, maar de C 43 is wel 400 kg lichter dan zijn grote broer, de C 63! En dat voel je bij een dynamische rijstijl… Maar net zoals bij eender welke andere hedendaagse Mercedes is de automatische 9-bak ook hier niet de meest reactieve.

De echte sterkte van de Mercedes-AMG C 43 is dat je hem door middel van enkele clicks naar links of rechts en twee of drie keer duwen op de knoppen op het stuur omtovert tot een volgzaam beest. En als je het gaspedaal wat rustiger beroert, kan hij bijna doorgaan als een klassieke C-Klasse. Zijn ophanging is misschien wel wat aan de stevige kant, maar niet zoveel stevige dan een ‘normaal’ exemplaar met AMG-pakket.

Prijs

De prijs van de Mercedes-AMG C 43 4Matic begint bij € 83.369 als berline en € 84.821 als break. Je kan de eindfactuur natuurlijk flink laten oplopen als je je laat gaan in de configurator, en snel uitkomen op een bedrag dat meer dan zes cijfers telt. Maar zelfs dan komt de prijs amper in de buurt van de basisprijs van zijn grote broer. De C63 is dan ook € 33.638 duurder, en hoe goed hij ook is, ook hij heeft een 2 liter viercilinder onder de motorkap! Toegegeven, de Mercedes-AMG C 43 is niet goedkoop, maar toch biedt hij een bijzonder interessante verhouding prijs/prestaties/polyvalentie. En dat is eerder zeldzaam bij het merk met de ster...

Verdict

De Mercedes-AMG C 43 is bijna even efficiënt als comfortabel, en heeft alle troeven in handen om zich even goed thuis te voelen op het circuit als op de ‘Autobahn’, ook al sta je in de file! Het is dan misschien niet de leukste of meest karaktervolle AMG, maar van alle modellen uit Affalterbach biedt hij wel de beste verhouding prijs/prestaties/polyvalentie. Aan het stuur moet je echt geen enkele toegeving doen, behalve dan dat zijn indrukwekkende viercilinder best wel wat loodvrije benzine lust...

Ontdek meer inzichten
Mercedes Arrow-icon
Advertentie
Advertentie