De meest ‘timide’ van alle C-Klasse AMG-varianten, die er vanaf de eerste generatie bij was, heeft altijd wat in de schaduw gestaan van de krachtigste uitvoering. Maar nu die laatste zijn V8 inruilt voor een 2.0 liter viercilinder met plug-in hybride technologie, zou de C 43 wel eens de populariteitspoll kunnen winnen!
Design Mercedes C-Klasse
Subtiel sportiever
De C 43 is misschien wat minder ‘in your face’ dan de C 63 AMG, maar hij heeft wel dezelfde afmetingen als eender welke andere C-Klasse: 4,791 meter hoog, 1,824 meter breed en 1,45 meter lang. Toch krijgt hij een iets sportievere look aangemeten dan zijn alledaagse broers, maar zonder daar teveel tamtam rond te maken. Zo krijgt hij vooraan een radiatorrooster met specifieke verticale spijlen. Achteraan krijgt hij dan weer een meer uitgesproken diffusor waaruit vier perfect ronde uitlaten priemen. De berline toont ook een iets meer uitgesproken spoilertje. Ja, de berline, want natuurlijk biedt Mercedes-AMG zijn C 43 ook aan als breakmodel!
Binnenin vinden we vooraan het specifieke stuur en dezelfde zetels terug in beide AMG-varianten. Zetels die je optioneel trouwens kan laten vervangen door echt kuipjes. Jammer genoeg is de afwerkingskwaliteit niet meer wat het geweest is bij Mercedes, ook al zijn de gebruikt materialen bijzonder premium en de ster waardig. Het dashboard van ons testmodel herinnerde ons ons onderweg meermaals aan die matige afwerkingskwaliteit met kraakgeluiden. Jammer.
Beleving Mercedes C-Klasse
Geen compromis
Net zoals in eender welke andere C-Klasse krijg je ook in deze C 43 een digitale instrumentencluster met een diameter van 12,3 duim en een verticaal geplaatst centraal infotainmentscherm in maatje 11,9 duim. Het zijn uitstekende schermen, die reactief en in hoge mate personaliseerbaar zijn. Gelukkig maar, want je hebt ze voor alles nodig, ook voor het instellen van de klimaatregeling. Dat laatste menu is dan wel klaar en duidelijk, maar dat kan jammer genoeg niet gezegd worden van alle menu’s en submenu’s, waarvan sommige moeilijk te begrijpen zijn, en dan vooral die waarin je de rijmodi instelt. Rijmodi die niet zo talrijk of ingewikkeld zijn als die in de C63, maar toch… Goed om weten: de C 43 AMG beschikt over draadloze Android Auto en Apple CarPlay.
De break en berline hebben dezelfde 2,865 meter lange wielbasis als de andere C-Klasses. En dat betekent dat er aan ruimte geen gebrek is achterin, of je nu in de berline of in de break zit. Maar het beste nieuws is dat de koffer niet krimpt omdat er geen grote batterij in moet! Het koffervolume in de berline loopt op tot een respectabele 455 liter, terwijl die in de break varieert van 190 liter met de achterbank in gebruik, tot 1.510 liter eens de rugleuning is neergeklapt.