Na de Carrera en GTS, zijn nu de Porsche 911 GT3 en GT3 Touring aan de beurt voor een midlife facelift.

Advertentie
Advertentie

Daarbij krijgen ze een nieuwe bumper vooraan en een licht hertekende diffuser en bumper achteraan. Porsche herwerkte ook de grote achtervleugel en het kleine spoilertje van de ‘klassieke’ GT3. Twee aerodynamische addenda die de Touring-versie inwisselt voor een elektrisch bediende spoiler. Beide versies krijgen ook nieuwe koplampen, waarin voortaan alle verlichtingsfuncties samengebracht zijn, en een hertekende lichtsignatuur.

Advertentie
Advertentie

Nog radicaler

Naast een efficiënter en meer aerodynamisch koetswerk dankzij deze esthetische aanpassingen, verliest de 911 GT3 ook wat gewicht bij deze facelift. Hij doet dat onder andere dankzij aluminium velgen die 1,5 kg lichter zijn dan die van zijn voorganger, en een nieuwe batterij die 4 kg minder weegt. Je kan nog 9 kg extra besparen door te kiezen voor de magnesium velgen die optioneel verkrijgbaar zijn in combinatie met de ‘Weissach’ en ‘Leichtbau’-packs. Het resultaat is dat de 911 in zijn lichtste vorm niet meer dan 1.420 kg op de weegschaal zet. Porsche monteerde ook een directere stuurbekrachtiging.

Nieuwe en praktische koolstofvezel kuipzetels, maar er is meer…

Binnenin de geüpdatete 911 GT3 zien we de komst van nieuwe kuipzetels in koolstofvezel, waarvan de rugleuning nu ook neerklapbaar is! De polyvalentere Touring-uitvoering kan voor het eerst zelfs geleverd worden met optionele zitjes achterin! Jammer genoeg wisselt de GT3 – net als alle versies van de vernieuwde 911 – zijn analoge toerenteller in voor een digitaal exemplaar, zodat de volledige instrumentencluster nu digitaal is. Anderzijds zorgt het er wel voor dat Porsche een aantal nieuwe snufjes kan introduceren. Zo kan de digitale toerenteller bijvoorbeeld gedraaid worden, zodat de markering van de toerentalbegrenzer aan 9.000 toeren per minuut bovenaan geplaatst kan worden (op de 12-uur positie van de wijzerplaat van een klok). De nepsleutel om de ‘flat 6’ tot leven te wekken, die blijft wel behouden!

Advertentie
Advertentie

Een atmosferische 4 liter flat 6 met nog steeds 375 kW (510 pk) en 450 Nm

De atmosferische zescilinder boxer kreeg een update om te voldoen aan de nieuwste emissienormen, maar op vermogensvlak veranderde er niets. Het 4.0 liter grote blok van de 911 GT3 en GT3 Touring levert dus nog steeds 375 kW (510 pk) en een koppel van 450 Nm. En hij kan ook nog steeds gecombineerd worden met ofwel een zeventraps PDK met dubbele koppeling of een handgeschakelde zesbak. Beide versnellingsbakken kregen een update, met een eindverhouding die 8% lager is dan die in de uitgaande versie. Met de PDK-versnellingsbak sprint de 911 GT3 van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden en haalt hij een topsnelheid van 311 km/u. De versie met drie pedalen doet dezelfde oefening in 3,9 seconden, en hij haalt een top van 313 km/u.

Advertentie
Advertentie

Een overvloed aan packs en een prijskaartje van minimaal € 230.790

Het ‘Weissach’-pack, dat normaal gezien voorbehouden is aan de ‘RS’-versies van de 911, is voortaan ook verkrijgbaar op de ‘klassieke’ GT3. Het pakket omvat een stabilisatorstang, spoorstangen, een dak, deurpanelen en een rolbeugel in Carbon Fibre Reinforced Plastic (CFRP). Het bovenste gedeelte van het dashboard is in de Weissach-versie ook bekleed met Racetex om ervoor te zorgen dat je als bestuurder niet verblind wordt door reflecties.

Het ‘Leichtbau’-pakket is dan weer enkel beschikbaar voor de GT3 Touring, en krijgt dezelfde stabilisatorstang, spoorstangen en lichte deurpanelen in CFRP, en een dak in koetswerkkleur. In combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak krijg je bij het Leichtbau-pakket ook dezelfde korte versnellingspook als in de 911 S/T.

Tot slot is er nog het ‘Clubsport’-pakket, dat enkel verkrijgbaar is op de GT3 met de grote vleugel achterop, en bestemd is voor circuitgebruik. Het is een optie zonder meerprijs, en omvat een met bouten bevestigde stalen veiligheidsbeugel achterin, een 6-punts harnas voor de bestuurder en een handbediende brandblusser. De prijzen van de nieuwe Porsche 911 GT3 en GT3 Touring starten bij € 230.790.