Net als twee jaar geleden streken er dit jaar heel wat Chinese automerken neer in Parijs. Er waren er zelfs nog meer dan in 2022! Samen vulden ze bijna een volledig paleis. En zo goed als al deze autobouwers, soms nog volledig onbekend in Europa, stelden hun (al dan niet grote) nieuwigheden voor.

Advertentie
Advertentie

Ook dit jaar had de ‘Mondial de l’Automobile’ iets Chinees. Er stonden dan ook heel wat autobouwers uit het Verre Oosten: Aito, BYD, Dongfeng, Forthing, GAC Motor, Hongqi, Leapmotor… 9 in het totaal. Officieel dan toch, want ook op andere standen stonden nog wat auto’s, zoals bij de Franse bank Crédit Agricole. En voor een aantal van die merken was het niet alleen de bedoeling om zich voor het eerst op Europese bodem te tonen, zowat allemaal brachten ze ook één of meer nieuwigheden mee. Alleen vragen we ons soms waarom...

Advertentie
Advertentie

Veel nieuws, maar komen al die modellen ook in Europa op de markt?

Forthing onthulde bijvoorbeeld de Xinghai S7, een bijzonder aerodynamische elektrische berline. GAC motor stelde voor het eerst een SUV voor met de naam Aion V, die in Europa de strijd moet aangaan met de Tesla Model Y. Leapmotor toonde dan weer zijn nieuwe SUV met de naam B10 op de ‘Mondial de l’Automobile’. Xpeng zakte af naar de Lichtstad met zijn nieuwe P7+ berline en Skyworth kwam met een concept voor een 100% elektrische berline die ‘Q’ gedoopt werd. Er viel dus heel wat nieuws te rapen! Maar de realiteit is dat we – behalve hoe ze eruitzien – niet veel te weten kwamen over de verschillende modellen. De meeste autobouwers communiceerden niet over het rijbereik, de prijs en zelfs niet over de beschikbaarheid van hun modellen in Europa. Parijs was voor velen onder hen gewoon de gelegenheid om aan te kondigen dat ze naar het Oude Continent zouden komen, en dat ondanks de nieuwe heffingen voor Chinese auto's die de Europese Commissie invoerde. We verwachten dus dat een aantal van die modellen binnenkort ook echt naar Europa zullen komen.

Een aantal zekerheden (of toch zo goed als)…

Maar er zijn ook uitzonderingen waarvan de komst al bevestigd is, zoals de BYD Sealion 7. Deze 4,83 meter lange SUV krijgt een batterij met een capaciteit van 91,3 kWh en zal dus wel degelijk verkrijgbaar zijn in Europa, alleen weten we nog niet hoeveel hij moet kosten. De Hongqi EH-7 en EHS-7 maakten ook hun debuut voor het Europese publiek. Over de SUV is nog niet bijster veel bekend, maar van de berline weten we al dat hij een rijbereik claimt van 700 km en dat de krachtigste uitvoering van 0 naar 100 km/u sprint in 3,9 seconden. Ook deze wagens zullen we naar alle waarschijnlijkheid mogen verwachten in Europa.

Advertentie
Advertentie

en enkele ‘coups de cœur’!

Een aantal van de uit China overgekomen modellen sprongen ook echt in het oog. En dan denken we onder andere aan de GAC Aion Hyper SSR, die dankzij 4 motoren over niet minder dan 1.200 pk beschikt en van 0 naar 100 km/u sprint in minder dan 2 seconden! En ook de Dongfeng Mhero is bijzonder. Als echt Chinees Hummer-alternatief krijgt ook dit beest vier elektromotoren, samen goed voor een totaalvermogen van 800 kW (1.088 pk) en een koppel van 1.400 Nm! En dat is ook nodig, gezien zijn gewicht van maar liefst 3.292 kg… Zijn rijbereik tot 450 km heeft hij te danken aan een batterij met een capaciteit van… 142,7 kWh. De Hongqi Guoya is ook niet slecht in zijn genre. Deze ultra-luxueuze berline met een lengte van 5,353 meter, breedte van 1,998 meter en hoogte van 1.511 meter (wanneer de luchtvering niet op de laagste stand staat) wordt voorgesteld met enkel hybride aandrijflijnen, met een vermogen tot 490 pk. Zullen we deze 3 modellen ooit in Europa op de weg te zien krijgen? Waarschijnlijk niet. En dat is jammer, want we zouden ze toch graag eens testen.

Advertentie
Advertentie