Na vijf goede dienstjaren was het voor BMW tijd om zich even over zijn instapmodellen te buigen en ze uit te rusten met een aantal nieuwe technologische snufjes.

Ieder zijn rol

De rollen liggen zoals voorheen goed vast in het BMW gamma, de 800 blijft zijn trail origine trouw, de 700 richt zich niet tot de fans van lange reizen of off-road trips, maar eerder tot wie op zoek is naar een polyvalente machine voor het dagelijks gebruik.

Moeren en bouten

Op mechanisch vlak is er maar weinig verandering voor de F800. Hij is nog altijd goed voor een vermogen van 85 pk. De F700 krijgt er 4 pk bij tegenover de F650 en beschikt dus over 75 pk, met een koppel van 77 Nm. De versnellingsbak werd ook aangepast met wat kortere versnellingen. Het remsysteem van de 700 werd met een dubbele remschijf vooraan gelijk gesteld met dat van de F800. Beide machines krijgen ook een ABS systeem van de laatste generatie. Nog opvallender, de mogelijkheid om (in optie) de motor met de gestuurde ESA ophanging en ASC stabiliteit systeem uit te rusten. 

Esthetische ingreep

De F700 en 800 krijgen ook een nieuw dashboard, dat meer informatie weergeeft, donkere knipperlichten, enkele nieuwe koetswerkonderdelen en een aanbod unieke kleuren. In combinatie met de F800 kan in optie voor een zadel en ophanging dat lager staat gekozen worden.