Na een carrière van 20 jaar krijgt de BMW X3 al zijn vierde generatie. Wat dat betreft, krijgt de huidige bestseller van de Duitse constructeur een volledig andere look dan zijn voorganger, zonder te breken met de stijlcodes van het merk. We zien onder meer de invloeden van de concept Vision Neue Klasse X wat zijn proporties betreft, zijn voorbumper en zijn nieuwe, L-vormige lichtsignatuur vooraan. Maar in tegenstelling tot die conceptcar is de grille van de X3 meer klassiek gevormd, ondanks een nieuwe structuur aan de binnenzijde en een optioneel verlichte rand.

Nieuwe look langs buiten en binnen

Wie een nieuwe generatie zegt, zegt ook een nieuw interieur. De BMW X3 krijgt nu ook het typische dubbele gebogen schermpaneel van het Duitse merk, die geïnstalleerd wordt op een nieuw dashboard met een minimalistisch design. Het geheel wordt geaccentueerd door een indrukwekkend lichtspel, vergelijkbaar met dat van de nieuwste 5 Reeks, i5 en 7 Reeks. En om al deze technologie aan te drijven, krijgt de Duitse SUV de 9e generatie van BMW’s infotainmentsysteem.

Groter en ruimer

De vierde generatie BMW X3 is 3,4 cm langer, 2,9 cm breder en 2,5 cm lager dan zijn voorganger, met voortaan een lengte van 4,755 m, een breedte van 1,92 m en een hoogte van 1,66 m. Zijn grotere formaat schenkt hem ook een grotere koffer. Die is nu 570 tot 1.700 liter groot op de versies met verbrandingsmotor, of 460 tot 1.600 liter op de plug-inhybride.

Viercilinders op benzine en diesel

Onder de motorkap van deze nieuwe BMW X3 zitten er benzinemotoren, diesels en een plug-inhybride motorisatie, maar geen volledig elektrische versie meer. Die eer wordt behouden voor de productieversie van de Vision Neue Klasse X, die volgend jaar moet volgen. Als instapmotoren zijn er twee 2 liter-viercilinders op benzine of diesel. De eerste beschikt over 153 kW (208 pk) en 330 Nm, om de X3 in 7,8 seconden naar 100 km/u te sturen. De zelfontbrander ontwikkelt 145 kW (197 pk) en 400 Nm, waarmee de Duitse SUV hetzelfde sprintje in 7,7 seconden aflegt.

Tot 90 km autonomie voor de PHEV

De plug-inhybride BMW X3 30e is ook uitgerust met een 2 liter-viercilinder op benzine, maar dan gekoppeld aan een elektromotor die in de versnellingsbak zit verwerkt. Samen ontwikkelen beide motoren tot 220 kW (299 pk) en 400 Nm, om van 0 tot 100 km/u te kunnen sprinten in 6,2 seconden. Dankzij de batterij van 19,7 kWh kan de BMW X3 PHEV tot 90 km volledig elektrisch rijden. De boordlader van 11 kW AC maakt het mogelijk om de batterij weer vol te laden in minstens 2:15 uur. Merk op dat de drie minst krachtige motoren van de BMW X3 begrensd zijn op 215 km/u.

Nieuwe sportversie M50 xDrive M Performance!

BMW maakt gebruik van de lancering van de 4e generatie X3 om een nieuwe versie aan het gamma van de populaire SUV toe te voegen: de M50 xDrive M Performance! Die is uitgerust met een 3 liter-zescilinder-in-lijn van 293 kW (398 pk) en 580 Nm, waarmee de X3 in 4,6 seconden van 0 tot 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 250 km/u. En dat is nog niet alles, want er komt nog een tweede zescilinder naar het gamma: een dieselmotor die tegen de zomer van 2025 wordt verkocht. Merk op dat alle motorisatis van de nieuwe BMW X3 standaard worden gekoppeld aan een 8-traps Steptronic-automaat en xDrive-vierwielaandrijving. Alle verbrandingsmotoren genieten bovendien van een milde hybridisering op 48 V.

Officieel op de markt voor het einde van 2024

Helaas kennen we momenteel de prijzen nog niet van deze nieuwe BMW X3. Hij wordt dan ook pas tegen het vierde kwartaal van dit jaar gelanceerd in Europa. De Duitse constructeur geeft wel mee dat het model in de fabrieken van Spartanburg in de VS en in Rosslyn in Zuid-Afrika wordt geproduceerd.