Het elektrische manifest van Mercedes werd in januari 2022 voorgesteld, maar heeft sindsdien niet stilgezeten sinds zijn debuut. Integendeel! De Mercedes Vision EQXX is niet zomaar een conceptcar voor autosalons, bedoeld om op te vallen tijdens de grote auto-evenementen. Al van in het begin is het studiemodel ontworpen als een rijdend laboratorium om de elektrische mobiliteit van ‘morgen’ in de echte wereld te kunnen testen.
Meer concreet bestond zijn initiële missie uit meer dan 1.000 km afleggen op een volle batterij, zonder daar een enorm pakket voor nodig te hebben. De bedoeling was om een verbruik van minder dan 10 kWh/100 km te halen, en dat in het echte verkeer, met alle valkuilen van dien.
Vuurdoop
Die missie is intussen geslaagd. Meerdere keren zelfs. De eerste keer met zijn vuurdoop van zijn geboorteplek, Sindelfingen (Duitsland), naar het zuiden van Frankrijk (Cassis). De gladde en geruisloze zilveren pijl haalde zelfs een verbruik van amper 8,7 kWh/100 km, ondanks een frisse buitentemperatuur en een oversteek langs de Alpen. De Duitser wist exact 1.008 km af te leggen, maar had nog... 140 km autonomie op overschot volgens het dashboard. De digitale simulatie van de reis had nochtans niet voorspeld dat er zoveel marge zo zijn. Hoeveel kilometer meer dan die symbolische grens van 1.000 km zou de EQXX dan kunnen halen?
Tot de laatste kilometer
Het testteam van de Vision EQXX had vervolgens het idee om een tweede uithoudingsreis te doen in het ontwikkelingsmodel, maar dan met het laatste deel... op een afgesloten circuit! Zo kon de batterij in alle veiligheid worden leeggereden, zonder te riskeren zonder stroom te vallen middenin het verkeer. De EQXX wist zo exact 1.202 km af te leggen, de afstand van Stuttgart (Duitsland) tot Silverstone (Engeland), met daarbovenop nog eens elf rondjes op het circuit. En de EQXX had zelfs nog verder kunnen rijden, maar het team had Silverstone maar voor een bepaalde tijd gehuurd! Met de deadline in aantocht, kreeg de piloot de opdracht om plankgas te geven (al is de topsnelheid begrensd op 140 km/u) en het laatste beetje uit de batterijen te persen. Dit avontuur van meer dan 1.200 km werd vervolgens afgerond met een reëel verbruik van amper 8,3 kWh/100 km.
Recordzuinigheid!
En voor de volledigheid geven we nog mee dat de EQXX zijn reële verbruik nog verder wist te verlagen tijdens een derde demonstratie in het Midden-Oosten. De aandrijflijn en de randapparatuur van de EQXX (warmtepomp, zonnedak, etc.) kregen te maken met hogere temperaturen, stof, wind en de brandende zon van de Arabische woestijn. En opnieuw toonde de EQXX zich capabel, met een reëel verbruik van amper 7,4 kWh/100 km op een traject van 1.010 km tussen Riyad in Saoedi-Arabië en Dubai, in de Verenigde Arabische Emiraten.
Minder dan 9,5 kWh/100 km in België
Naast deze promostunts blijft de Mercedes EQXX intussen zo vaak mogelijk rijden in echte omstandigheden. Zoals bijvoorbeeld onlangs op onze Belgische wegen. De Vision EQXX was de ster van de show op het ‘Mercedes Drives Tomorrow’-evenement dat door de BeLux-invoerder werd georganiseerd en reed daarbij zelfstandig tussen de Luxemburgse en Brusselse locaties. Welk verbruik haalde het studiemodel op onze wegen? Minder dan 9,5 kWh/100 km met files, wegenwerken en fotoshoots in onze hoofdstad inbegrepen!
Meer dan 20.000 km op de teller
De enige Vision EQXX die rondrijdt (er is ook een niet-rijdende replica die je kan herkennen aan zijn niet-doorschijnende ruiten) heeft intussen al meer dan 20.000 km op de teller in reële omstandigheden. Binnenkort zal de technologie van het studiemodel zijn opwachting maken in de productiewagens van het merk. Natuurlijk zullen zaken als zijn koetswerk uit composietmateriaal, zijn exclusieve aerodynamische elementen (zoals zijn grote deflector achteraan die zich uitstrekt om de stroomlijn op hoge snelheid te verbeteren), zijn zonnepanelen of zijn magnesium velgen niet rechtstreeks in productie worden genomen. Maar tal van technologieën die hun debuut maakten op dit studiemodel komen wel naar het toekomstige compacte elektrische MMA-platform van Mercedes. Dat krijgen we volgend jaar al te zien in de vorm van de volgende generatie CLA, die gebaseerd wordt op de Concept CLA.
12 kWh/100 km in een productiemodel?
Deze innovaties zorgen ervoor dat Mercedes al een recordverbruik belooft voor zijn toekomstige elektrische ‘instapmodel’. De nieuwe, intern door Merceds ontwikkelde transmissie is rechtstreeks afgeleid van de elektrische aandrijflijn van de Vision EQXX en komt naar het MMA-platform met een architectuur op 800 V, een batterij met een hogere energiedensiteit, een zeer zuinige elektromotor en een extra efficiënte warmtepomp. Waar de Vision EQXX-conceptcar een indrukwekkend rendement van 95% haalt van de batterij naar de wielen, zou het productiemodel dichtbij de 93% energie-efficiëntie moeten komen. Het Duitse merk rekent dus op een verbruik van ongeveer 12 kWh/100 km voor zijn toekomstige CLA 2025, wat in de topversie van het model een WLTP-autonomie van meer dan 750 km moet opleveren.