Vroom

20 JUN 2024

Test: Nissan Qashqai 2024, gevelrenovatie

De Nissan Qashqai wordt opgefrist met een volledig nieuwe neus, geüpdatete technologie aan boord en een aangepast gamma. Genoeg om het succesverhaal verder te zetten?

"De crossover die het genre heeft uitgevonden wordt aangenamer dan ooit. Hij is stil, comfortabel en goed uitgerust, waarmee hij zorgeloos de strijd aankan tegen de Duitse referenties."

Advertentie
Advertentie

Zoals het merendeel van de huidige autosector, vernieuwt Nissan zijn gamma om de nieuwe Europese regels qua actieve veiligheid te respecteren. Maar in tegenstelling tot kleine broer Juke, die het minimum aan aanpassingen kreeg, maakt de Qashqai wel van de gelegenheid gebruik om een grondige facelift te krijgen. Het model krijgt niet enkel een verbeterde technologie, maar ook een nieuwe look.

Design

Je kan moeilijk zeggen dat de facelift van de Nissan Qashqai niet opvalt. Het Japanse merk heeft duidelijk zijn best gedaan om zijn meest populaire model fris te houden. In dit geval betekent dat een volledige gevelrenovatie, met een grille die breekt met de trends. Hij bestaat uit tal van kleine ‘komma’s’, zoals de visuele signatuur die het merk op al zijn modellen toepast, en loopt nu naadloos over in de bumper, wat een opvallend breed effect geeft.

De grote grille verbergt ook de nieuwe lichtblokken vooraan, die nog steeds standaard voorzien zijn van LED-technologie. De lichtsignatuur zit bovenaan, met voortaan dynamische knipperlichten, terwijl vijf kleine lichtgevende komma’s de link maken met de nieuwe grille.

En over de verlichting gesproken: dat is het enige dat verandert aan de achterzijde. De lichtblokken zijn er voortaan transparant en omvatten vier rode LED-elementen. Tenslotte is het velgenaanbod vernieuwd en is er een nieuwe N-Design-variant in het gamma. Die neemt het onderste deel van de Qashqai mee in koetswerkkleur en schoeit de crossover met specifieke 20-inch velgen.

Beleving

Microvezelig

Het exterieur evolueert dus grondig, maar het interieur van de vernieuwde Qashqai blijft gelijkaardig. Het blijft natuurlijk nog steeds een facelift. Het dashboard blijft dus identiek, maar in de topversie is het nu bekleed met Alcantara. Ook de deurpanelen en de middenconsole krijgen dezelfde microvezel bekleding.

De binnenruimte blijft geslaagd, zeker gezien het relatief compacte formaat. Daar verandert de nieuwe diamantvormige zetelbekleding in leer of similileer niets aan. Qua technologie krijg je nu standaard twee displays van 12,3 inch, waarvan het ene voor het instrumentarium en het andere voor het infotainment.

OK, Google

Het infotainment geniet niet enkel van een groter scherm, maar ook van een vernieuwde software. De Qashqai wordt namelijk het eerste model van Nissan met Google-diensten ingebouwd in het infotainmentsysteem. Al betekent dat niet dat het Japanse merk voor een nieuw systeem gaat op Android Automotive, zoals bij Polestar of Renault.

Neen, Nissan maakt nog steeds gebruik van zijn NissanConnect-systeem (met, eerlijk gezegd, ietwat gedateerde graphics), maar de diensten van Google zitten er nu in verwerkt. De navigatie komt dus van Google Maps, de Google Play Store is er om externe applicaties te installeren en de fameuze Google Assistant die luistert naar “OK, Google” is ook aanwezig. Al lijkt het merk niet te hebben kunnen kiezen, want Amazon Alexa is ook nog steeds aanwezig. Daarmee is de Qashqai het allereerste model met twee stemassistenten. Laten we hopen dat ze niet op elkaars tenen trappen...

Zoals de mode is anno juni 2024, krijgt de Qashqai ook een reeks actieve veiligheidssystemen die door de EU worden opgelegd. Die omvat een snelheidswaarschuwing, bestuurdersmonitoring en een rijstrookassistent die allemaal bij elke start automatisch worden ingeschakeld. Gelukkig kan je de gewenste systemen met twee drukken op de knop op het stuurwiel in- of uitschakelen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Onder de motorkap is de Qashqai geen greintje veranderd. Het gamma bestaat nog steeds uit twee motorisaties, steeds met een vorm van hybridisatie. Enerzijds heb je dezelfde 1,3 liter-viercilinder benzine als in andere modellen van Nissan, Renault en zelfs Mercedes. Die ontwikkelt ofwel 140 pk, ofwel 158 pk en is voorzien van een milde hybridisering op 12 volt. De meest krachtige versie kan worden uitgerust met een CVT-automaat met of zonder vierwielaandrijving.

De tweede optie qua motorisatie is de bekende e-POWER. Achter die naam schuilt een bijzonder slim hybridesysteem dat een elektromotor van 190 pk en 330 Nm combineert met een 1,5 liter-driecilinder met een variabele compressie. Die laatste wordt enkel als generator gebruikt om ofwel de elektromotor van stroom te voorzien, ofwel om de batterij van 1,8 kWh bij te laden. Het resultaat: een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km voor een CO2-uitstoot van 117 g/km.

Stevig in zijn schoenen

Naast extra technologie en een volledig hertekende voorzijde, zegt Nissan ook te hebben gewerkt aan de geluidsisolatie in de Qashqai. De Japanners staan meestal bekend om niet zo te letten op de rolgeluiden, maar dat vooroordeel behoort nu officieel tot de verleden tijd! De nieuwe Qashqai is simpelweg een kleine cocon dankzij extra isolerend materiaal en dikkere zijruiten.

Aan dit geluidscomfort voegt Nissan een chassis toe met een geslaagd dynamisch compromis. Een heuvelklim zal je niet winnen met deze crossover, maar hij houdt zijn koetswerkbewegingen vloeiend onder controle, terwijl de voortrein voldoende precisie en gevoel laat doorschemeren. De Qashqai staat dus stevig in zijn schoenen.

Ondanks de bochtige wegen in het zuiden van Portugal en onze zin om elke bocht aan te vallen, wist ‘onze’ Qashqai e-POWER zijn dorst binnen de perken te houden. Na enkele honderden kilometers gaf de boordcomputer een gemiddelde aan van 6,1 l/100 km. Dat is iets meer dan sommige andere Japanse of Franse hybrides, maar Nissan is wel de enige die het rijgedrag van een volledig elektrische wagen weet te recreëren.

Prijs

Prijs Nissan Qashqai 2024 blijft identiek

Ondanks de extra technologie en de grondige facelift, raakt de vernieuwde Nissan Qashqai niet aan zijn prijs. Of toch vanuit een bepaald standpunt. De instapversie Visa is namelijk geschrapt uit het gamma, ten voordele van de tweede uitvoering Accenta. De prijzen zijn identiek gebleven, maar de goedkoopste Qashqai kost nu wel 35.740 euro. Voor de hybride e-POWER moet je nog hogerop klimmen in het gamma, met een vanafprijs van 42.890 euro.

Verdict

De Nissan Qashqai krijgt niet zomaar een opfrisbeurt, maar een grondige renovatie. Naast dit gemoderniseerde uiterlijk is de crossover die het genre heeft gepopulariseerd aangenamer dan ooit, vooral dankzij zijn geluidscomfort dat sommige (veel) duurdere Duitse merken voor schut zet...

Advertentie
Advertentie
Advertentie