Zoals het merendeel van de huidige autosector, vernieuwt Nissan zijn gamma om de nieuwe Europese regels qua actieve veiligheid te respecteren. Maar in tegenstelling tot kleine broer Juke, die het minimum aan aanpassingen kreeg, maakt de Qashqai wel van de gelegenheid gebruik om een grondige facelift te krijgen. Het model krijgt niet enkel een verbeterde technologie, maar ook een nieuwe look.
Design undefined undefined
Je kan moeilijk zeggen dat de facelift van de Nissan Qashqai niet opvalt. Het Japanse merk heeft duidelijk zijn best gedaan om zijn meest populaire model fris te houden. In dit geval betekent dat een volledige gevelrenovatie, met een grille die breekt met de trends. Hij bestaat uit tal van kleine ‘komma’s’, zoals de visuele signatuur die het merk op al zijn modellen toepast, en loopt nu naadloos over in de bumper, wat een opvallend breed effect geeft.
De grote grille verbergt ook de nieuwe lichtblokken vooraan, die nog steeds standaard voorzien zijn van LED-technologie. De lichtsignatuur zit bovenaan, met voortaan dynamische knipperlichten, terwijl vijf kleine lichtgevende komma’s de link maken met de nieuwe grille.
En over de verlichting gesproken: dat is het enige dat verandert aan de achterzijde. De lichtblokken zijn er voortaan transparant en omvatten vier rode LED-elementen. Tenslotte is het velgenaanbod vernieuwd en is er een nieuwe N-Design-variant in het gamma. Die neemt het onderste deel van de Qashqai mee in koetswerkkleur en schoeit de crossover met specifieke 20-inch velgen.
Beleving undefined undefined
Microvezelig
Het exterieur evolueert dus grondig, maar het interieur van de vernieuwde Qashqai blijft gelijkaardig. Het blijft natuurlijk nog steeds een facelift. Het dashboard blijft dus identiek, maar in de topversie is het nu bekleed met Alcantara. Ook de deurpanelen en de middenconsole krijgen dezelfde microvezel bekleding.
De binnenruimte blijft geslaagd, zeker gezien het relatief compacte formaat. Daar verandert de nieuwe diamantvormige zetelbekleding in leer of similileer niets aan. Qua technologie krijg je nu standaard twee displays van 12,3 inch, waarvan het ene voor het instrumentarium en het andere voor het infotainment.
OK, Google
Het infotainment geniet niet enkel van een groter scherm, maar ook van een vernieuwde software. De Qashqai wordt namelijk het eerste model van Nissan met Google-diensten ingebouwd in het infotainmentsysteem. Al betekent dat niet dat het Japanse merk voor een nieuw systeem gaat op Android Automotive, zoals bij Polestar of Renault.
Neen, Nissan maakt nog steeds gebruik van zijn NissanConnect-systeem (met, eerlijk gezegd, ietwat gedateerde graphics), maar de diensten van Google zitten er nu in verwerkt. De navigatie komt dus van Google Maps, de Google Play Store is er om externe applicaties te installeren en de fameuze Google Assistant die luistert naar “OK, Google” is ook aanwezig. Al lijkt het merk niet te hebben kunnen kiezen, want Amazon Alexa is ook nog steeds aanwezig. Daarmee is de Qashqai het allereerste model met twee stemassistenten. Laten we hopen dat ze niet op elkaars tenen trappen...
Zoals de mode is anno juni 2024, krijgt de Qashqai ook een reeks actieve veiligheidssystemen die door de EU worden opgelegd. Die omvat een snelheidswaarschuwing, bestuurdersmonitoring en een rijstrookassistent die allemaal bij elke start automatisch worden ingeschakeld. Gelukkig kan je de gewenste systemen met twee drukken op de knop op het stuurwiel in- of uitschakelen.