De middelgrote SUV van BMW kwam voor het eerst op de markt in 2003, en het merk wist er over drie generaties al meer dan 3,5 miljoen van aan de man te brengen. Naast een aangenaam en dynamisch rijgedrag, zijn dit de kwaliteiten waarmee de vierde generatie met codenaam G45 het succes van zijn voorgangers moet proberen te evenaren.

Advertentie
Advertentie

Zijn kwaliteiten:

1. Een breed gamma van aandrijfvormen en vermogens

Terwijl heel wat autobouwers hun motorenpalet proberen te rationaliseren om zo te besparen op de productiekosten, biedt de BMW X3 nog steeds een bijzonder brede keuze op motorisch vlak. Onder de motorkap vind je benzinemotoren (een 2 liter viercilinder met 190 pk en als ‘M50i’ zelfs een 3 liter zes-in-lijn met 381 pk), een plug-in hybride (2 liter benzine + een elektromotor die samen 299 pk leveren en gekoppeld zijn aan een stevig batterijpakket met een bruikbare capaciteit van 19,7 kWh, goed voor een theoretisch elektrisch rijbereik van 90 km!), maar ook dieselmotoren (2 liter viercilinder met 163 of 197 pk en een 3 liter zescilinder die in de zomer van 2025 verwacht wordt). Diesels worden steeds zeldzamer, maar blijven wel relevant voor wie dagelijks heel wat snelwegkilometers maalt.

De benzine- en dieselmotoren zijn trouwens voorzien van ‘micro-hybride’ technologie: ze krijgen de hulp van een elektromotor (gevoed door een 48V batterij) die een beperkte en tijdelijke elektrische boost geeft aan de verbrandingsmotor (tot 18 pk/200 Nm bij de benzines en 11 pk/25 Nm bij de diesels).

2. Een modern dashboard

BMW pakte niet alleen het koetswerk van de X3 grondig aan, met een meer geblokte look, ook binnenin ziet hij er helemaal anders uit: het dashboard werd volledig hertekend. Het traditionele dashboard uit het vorige model, met veel fysieke knoppen en twee aparte schermen, maakt plaats voor een meer ‘pure’ look, compleet met het fameuze ‘Curve Display’ dat in de nieuwste modellen van het merk te vinden is. Dat is een horizontaal digitaal scherm dat een 12,3 duim grote instrumentencluster achter het stuur combineert met een 14,9 duim groot aanraakscherm om het (ook vernieuwde) infotainmentsysteem te bedienen. En die combinatie zorgt voor een moderne look.

3. Geconnecteerd multimediasysteem

Auto’s moeten tegenwoordig ‘geconnecteerd’ zijn. En dat is ook het geval bij deze BMW X3, die getrakteerd wordt op een nieuw multimediasysteem: BMW gebruikt de 9de generatie van zijn besturingssysteem, en dat maakt voor het eerst gebruik van de Android Open Source Project-basis, met de mogelijkheid om online verschillende apps te downloaden (onder andere om films en video’s te bekijken). Het is een efficiënt en vrij intuïtief te gebruiken systeem.

Uiteraard kan je ook gebruikmaken van Android Auto en Apple CarPlay, en dat met of zonder kabeltje. We vermelden ook nog het navigatiesysteem met ‘augmented reality’ (optioneel): pijlen om de richting aan te geven worden (via de head-up display) in het gezichtsveld van de bestuurder gecombineerd met het landschap om op die manier beter aan te geven in welke richting er gereden moet worden.

Advertentie
Advertentie

Zijn gebreken:

1. Soms harde plastics

Bij het instappen in de X3 waren we meteen teleurgesteld over de kwaliteit van de plastics die in het interieur gebruikt worden. Heel wat elementen zijn gemaakt van harde en weinig kwalitatieve plastics die soms hol klinken en ook gevoelig lijken voor krassen. En dat is een teleurstelling gezien de prijs van de X3. Concurrenten als Audi, Mercedes en Volvo doen het op dat vlak beter. En ook het kleine broertje van de X3, de BMW X1, geeft ons een betere kwaliteitsindruk...

2. Geen elektrische versie

De BMW X3 is dan wel leverbaar met benzine- en dieselmotoren en ook als plug-in hybrid, naar een 100% elektrische uitvoering is het vruchteloos zoeken. En dat is op zijn minst verbazingwekkend voor een model dat bestemd is voor de bedrijfswagenmarkt. Een vergetelheid van BMW? Neen, eerder een nieuwe marketingstrategie: de oude elektrische (i)X3 krijgt wel degelijk een vervanger, maar dat wordt een volledig nieuw model gebaseerd op een aparte architectuur (de ‘Neue Klasse’), met een andere look en ook een andere naam. BMW komt dus terug met een elektrische SUV in dit segment. Maar als je dus een X3 wou met een elektrische aandrijflijn, dan ben je eraan voor de moeite.

3. Beperkte modulariteit

De nieuwe BMW X3 is een ruime SUV, maar voor een model dat gericht is op gezinnen, hadden we toch liever een betere modulariteit gezien, met bijvoorbeeld een verschuifbare achterbank, waardoor je de keuze krijgt tussen een grotere koffer of meer plaats voor de passagiers op de achterbank. De nieuwe Audi Q5 krijgt bijvoorbeeld een verschuifbare achterbank waarvan de hoek van de rugleuning ook aanpasbaar is. Kleine extraatjes die in deze BMW ontbreken...