Sébastien Vanhouche

7 OKT 2024

Test: Leapmotor C10, we zijn er bijna…

Kan de Leapmotor C10, met een technische fiche die leest als die van een Tesla Model Y, een plek veroveren op de bijzonder competitieve markt van de elektrische D-segment SUV’s?

"De Leapmotor C10 is een comfortabele en interessante gezins-SUV, die gekortwiekt wordt door het ontbreken van Android Auto en Apple CarPlay, een kleine koffer en een beperkt laadvermogen. "

De filosofie van het tweede model van het merk dat Stellantis invoert vanuit China, de Leapmotor C10 SUV, kan niet meer verschillen van die van de kleine Leapmotor T03. Hij moet het immers niet (bijna) uitsluitend hebben van zijn bodemprijs. De C10 SUV wil aantonen dat hij alles in huis heeft om gezinnen te verleiden, en dat met een aantrekkelijk prijskaartje. Maar kan hij echt een plek veroveren op de bijzonder competitieve Europese markt van de elektrische D-segment SUV’s?

Advertentie
Advertentie

Design

Klassiek vanbuiten, verrassend vanbinnen

Met zijn lengte van 4,739 meter, breedte van 1,9 meter en hoogte van 1,68 meter is de Leapmotor C10 net iets compacter dan de Tesla Model Y, de onbetwiste leider op de markt van de elektrische SUV’s. En van die concurrent wil de Chinese autobouwer zonder twijfel wat klanten afsnoepen. Hij krijgt echter een (veel) minder uitgesproken (bijna onopvallende) en meer SUV-achtige look, dan de Amerikaanse elektrische SUV met zijn aflopende daklijn. Of je nu wel of niet houdt van zijn eerder klassieke lijnen, dat hangt af van je persoonlijke voorkeur.

Terwijl het koetswerkdesign eerder ‘dertien in een dozijn’ is, geeft het interieur van de Leapmotor je het gevoel dat je in een premiummodel zit. Hoewel er wat harde plastics te vinden zijn voor het lagere gedeelte van binnenbekleding, is het interieur over het algemeen bekleed met kwalitatieve materialen. Het zit ook goed in elkaar, en doet met zijn wat speciale accenten soms zelfs wat denken aan het interieur van moderne Poelstar-modellen. Leapmotor leverde dus goed werk in het interieur van zijn C10, alleszins wat de materialen en de afwerking betreft.

Beleving

Schermen heersen, de koffer stelt teleur

Het is 2024, en dus krijgen schermen een prominente plek aan boord van de Leapmotor C10. Zo krijgt de Chinese SUV een 10,25 duim grote digitale instrumentencluster en een centraal scherm met een diameter van 14,6 duim. Via dat grote scherm bedien je letterlijk alles aan boord van deze SUV, ook de klimaatregeling. Gelukkig werkt het allemaal heel vlot en is het systeem ook reactief, terwijl de menustructuur eerder eenvoudig en dus makkelijk te gebruiken is. Anderzijds ontbreken Android Auto en Apple CarPlay op de uitrustingslijst van de Leapmotor C10. Dat probeert het merk te compenseren met een navigatiesysteem dat de laadstops berekent als dat nodig op de geplande route. Maar er is nog een nadeel: je kan de kaart niet tonen als achtergrond op het beginscherm. Jammer.

Net zoals de T03 kan de C10 verbonden worden met de smartphone app van Leapmotor om op die manier vanop afstand de deurvergrendeling, de klimaatregeling en het voorverwarmen van de batterij te bedienen.

De Leapmotor C10 heeft een 2,825 meter lange wielbasis, die zorgt voor een royale ruimte voor de passagiers op de tweede zetelrij! De hoofdruimte, maar vooral ook de beenruimte zijn gigantisch! Je zou zelfs kunnen zeggen té groot, want het vreet aan het koffervolume, dat in de Leapmotor C10 beperkt blijft tot 435 liter achterin. En dat is (heel) weinig voor een model dat zelfs geen SUV coupé-daklijn heeft. En de ‘frunk’ van 32 liter voorin gaat de meubels helaas niet redden...

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Meer rijbereik dan verwacht, maar niet voorzien op lange afstanden

Net als de T03 is de Leapmotor C10 op dit moment maar verkrijgbaar in één motor/batterijversie. Onder de vloer zit een batterijpakket met een capaciteit van 69,9 kWh, dat een 160 kW (218 pk) en 320 Nm sterke elektromotor op de achteras van stroom voorziet. Die combinatie zorgt ervoor dat de elektrische SUV vanuit stilstand naar de 100 km/u optrekt in 7,5 seconden en een top haalt van 170 km/u. Maar vooral ook dat de Leapmotor C10 kan uitpakken met een rijbereik van 420 km dankzij een WLTP-gehomologeerd gemiddeld verbruik van 18,8 kWh/100 km.

Alleen was de Chinese autobouwer blijkbaar eerder voorzichtig bij de berekening van dat verbruik, en is de werkelijkheid een stuk rooskleuriger. Tijdens onze testrit met de Leapmotor C10 lieten we een verbruik optekenen dat daalde tot minimaal 13,8 kWh en maximaal 15,4 kWh op de snelweg. Daarmee is een reëel rijbereik mogelijk van zo’n 450 km.

Maar niet alles is perfect. Wanneer er opgeladen moet worden, is het laadvermogen beperkt tot 6,6 kW in wisselstroom en 84 kW in gelijkstroom. Daarmee kan hij van 30% tot 80 % opgeladen worden in een half uur, en daarbij 210 km extra rijbereik tanken. En dat is niet meteen snel te noemen...

Europees comfort

De batterij van de Leapmotor C10 maakt deel uit van het onderstel, wat zorgt voor een grote koetswerkstijfheid. Het is zonder twijfel die ‘cell to chassis’-aanpak die ervoor gezorgd heeft dat de ingenieurs op het Stellantis-testcircuit van Balocco de ophanging en de demping eerder soepel konden houden. Net als zijn kleine broertje, de T03, werd de chassisafstelling voor Europa immers toevertrouwd aan de Italiaanse ingenieurs.

De Chinese SUV is eerder comfortabel dan echt dynamisch. De acceleratie en hernemingen zijn correct, maar het koetswerk helt wel over in de bochten. Gelukkig zorgden de Italiaanse ingenieurs ervoor dat dat overhellen niet te ver gaat. De besturing is licht, maar weinig communicatief over wat er met de voorwielen gebeurt. En de voortrein mist soms ook wat grip, wat er nog maar eens op wijst dat dit eerder een comfortabele dan wel een dynamische SUV is. De C10 heeft dan weer wel een interieur met een goede geluidsdemping, en een aangename ‘one pedal driving’-stand die het comfort nog wat verhoogt.

Prijs

Prijs Leapmotor C10 2024

Veel eenvoudiger dan de configurator van de Leapmotor C10 wordt het niet (tenzij misschien die van de T03). Er zijn immers geen opties, al kan je wel kiezen uit 2 interieurkleuren en 5 koetswerkkleuren. De Leapmotor C10 is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus, waarbij de prijzen in België starten vanaf € 36.400 voor de ‘Style’ en stoppen bij € 37.900 voor de beter uitgeruste ‘Design’. Die laatste krijgt onder andere stuur- en zetelverwarming, een elektrische kofferklep, sfeerverlichting, 20-duims velgen en donker getinte ruiten achteraan. Een warmtepomp en 4 jaar of 100.000 km garantie zijn dan weer standaard vanaf het basisuitrustingsniveau.

Bovendien geeft Leapmotor tijdens de lanceerperiode € 1.500 korting. Tel daar de Vlaamse EV-premie bij (zolang die nog van toepassing is) en je koopt deze 100% elektrische D-segment SUV voor minder dan € 30.000! Weet ook dat er volgend jaar nog een plug-in hybride variant naar Europa komt.

Verdict

De Leapmotor C10 is zonder twijfel een goed ontwikkelde, comfortabele en verrassend overtuigende gezins-SUV aan een aantrekkelijke prijs, vooral als je kan genieten van een aantal kortingen. Jammer genoeg rijdt hij geen foutloos parcours, en bovendien zijn het fouten van formaat, met naast het ontbreken van Android Auto en Apple CarPlay en een te kleine koffer ook nog eens een laadvermogen van amper 84 kW. Lange trajecten met de Leapmotor C10 zouden dus wel eens (heel) lang kunnen duren...

Advertentie
Advertentie