De filosofie van het tweede model van het merk dat Stellantis invoert vanuit China, de Leapmotor C10 SUV, kan niet meer verschillen van die van de kleine Leapmotor T03. Hij moet het immers niet (bijna) uitsluitend hebben van zijn bodemprijs. De C10 SUV wil aantonen dat hij alles in huis heeft om gezinnen te verleiden, en dat met een aantrekkelijk prijskaartje. Maar kan hij echt een plek veroveren op de bijzonder competitieve Europese markt van de elektrische D-segment SUV’s?
Design Leap Motor C10
Klassiek vanbuiten, verrassend vanbinnen
Met zijn lengte van 4,739 meter, breedte van 1,9 meter en hoogte van 1,68 meter is de Leapmotor C10 net iets compacter dan de Tesla Model Y, de onbetwiste leider op de markt van de elektrische SUV’s. En van die concurrent wil de Chinese autobouwer zonder twijfel wat klanten afsnoepen. Hij krijgt echter een (veel) minder uitgesproken (bijna onopvallende) en meer SUV-achtige look, dan de Amerikaanse elektrische SUV met zijn aflopende daklijn. Of je nu wel of niet houdt van zijn eerder klassieke lijnen, dat hangt af van je persoonlijke voorkeur.
Terwijl het koetswerkdesign eerder ‘dertien in een dozijn’ is, geeft het interieur van de Leapmotor je het gevoel dat je in een premiummodel zit. Hoewel er wat harde plastics te vinden zijn voor het lagere gedeelte van binnenbekleding, is het interieur over het algemeen bekleed met kwalitatieve materialen. Het zit ook goed in elkaar, en doet met zijn wat speciale accenten soms zelfs wat denken aan het interieur van moderne Poelstar-modellen. Leapmotor leverde dus goed werk in het interieur van zijn C10, alleszins wat de materialen en de afwerking betreft.
Beleving Leap Motor C10
Schermen heersen, de koffer stelt teleur
Het is 2024, en dus krijgen schermen een prominente plek aan boord van de Leapmotor C10. Zo krijgt de Chinese SUV een 10,25 duim grote digitale instrumentencluster en een centraal scherm met een diameter van 14,6 duim. Via dat grote scherm bedien je letterlijk alles aan boord van deze SUV, ook de klimaatregeling. Gelukkig werkt het allemaal heel vlot en is het systeem ook reactief, terwijl de menustructuur eerder eenvoudig en dus makkelijk te gebruiken is. Anderzijds ontbreken Android Auto en Apple CarPlay op de uitrustingslijst van de Leapmotor C10. Dat probeert het merk te compenseren met een navigatiesysteem dat de laadstops berekent als dat nodig op de geplande route. Maar er is nog een nadeel: je kan de kaart niet tonen als achtergrond op het beginscherm. Jammer.
Net zoals de T03 kan de C10 verbonden worden met de smartphone app van Leapmotor om op die manier vanop afstand de deurvergrendeling, de klimaatregeling en het voorverwarmen van de batterij te bedienen.
De Leapmotor C10 heeft een 2,825 meter lange wielbasis, die zorgt voor een royale ruimte voor de passagiers op de tweede zetelrij! De hoofdruimte, maar vooral ook de beenruimte zijn gigantisch! Je zou zelfs kunnen zeggen té groot, want het vreet aan het koffervolume, dat in de Leapmotor C10 beperkt blijft tot 435 liter achterin. En dat is (heel) weinig voor een model dat zelfs geen SUV coupé-daklijn heeft. En de ‘frunk’ van 32 liter voorin gaat de meubels helaas niet redden...