De feestdagen komen er bijna aan, dus het is weer tijd om met een origineel cadeau op de proppen te komen. Een ritje in een echte racewagen op een officieel circuit is dan misschien wel iets waarmee je je partner, familielid of vriend héél erg blij mee kan maken.
Afgelopen weekend mocht ik, op uitnodiging van Car-Pass, aan boord kruipen van één van de wagens van de VW Fun Cup op het circuit van Zolder. Niet als piloot helaas, maar wel als passagier. Maar laat je niet misleiden: de beleving was er niet minder om!
Hier zijn 5 dingen die me bij deze eerste kennismaking met de motorsport zijn opgevallen.
Chaos in de box?
Als leek – OK, halve leek, want als autojournalist volg je ook de autosport – maak je kennis met een totaal nieuwe wereld als je de box binnenwandelt. De “box”? Hier bevindt zich het kloppende hart van het raceteam. De box is de garage langs de pitlane waar de teams de wagen prepareren en zo nodig repareren. Maar waar ook een heel team van mensen de racestrategie uitstippelt en die via de radio communiceert met de racepiloot in de wagen.
Het lijkt een beetje op een bijenkorf: iedereen vliegt, sorry, stapt er binnen en buiten en alles en iedereen loopt er door elkaar. Piloten en passagiers, marchalls en mecaniciens, familie en bezoekers… Chaos alom zou je denken, maar niets is minder waar. Elke persoon in het team heeft zijn taak en weet perfect waar hij mee bezig is.
Tape lost alles op!
In de VW Fun Cup is er een categorie waarbij raceteams extra punten krijgen voor elke passagier die ze tijdens de race meenemen. Dit maakt de VW Fun Cup een unieke manier om kennis te maken met de racerij. Zowat elk half uur komen deze wagens opnieuw binnen om van passagier te wisselen en tegelijk kleine mankementen op te lossen. Het hulpmiddel bij uitstek? Een grote rol tape. De deur van de passagier sluit niet? Tape. De luchthapper op het dak komt los? Tape! Een passagier die misselijk is geworden? Nee, geen tape dit keer, maar papier van de rol, een ander onmisbaar hulpmiddel waarmee tijdens elke stop de insecten van de voorruit worden gewist.
Het is intens
Eenmaal je als passagier in de auto zit, komt er plots heel veel op je af. Rijden in een racewagen is intens. Bij de VW Fun Cup rij je mee tijdens de race, dus er is geen tijd om er even zachtjes in te komen. Je piloot geeft meteen vol gas. Je zit krap en volledig vastgesnoerd. De motor is luid, ook al is het een relatief bescheiden 2 liter VW motor met “slechts” 180 pk. De vering is hard en de kerbstones in de bochten nog harder. Je stuitert letterlijk alle kanten op. De eerste ronde is het een kwestie om alle indrukken te absorberen, of liever te incasseren. Vanaf de tweede ronde geraak je stilaan gewend aan het lawaai en leer je snel waar en wanneer je je schrap moet zetten. Dan begint het genieten!
Train die nekspieren
Een helm op je hoofd maakt je hoofd zwaarder. Dat was ik even vergeten. Wanneer de piloot voor de eerste bocht vol op de rem gaat, ging mijn hoofd bijna tegen de voorruit. Zo voelde het althans, want je zit natuurlijk wel veilig vast. Ondanks de bescheiden G-krachten in deze discipline, moet je bij elke bocht anticiperen op elke versnelling en vertraging. Als passagier is dit al vermoeiend. Maar terwijl jij als passagier wat kan rondkijken, moet de piloot zich ook nog eens 100% concentreren op elk klein detail onderweg. De positie van de andere wagens voor, langs en achter je, de marchalls met de vlaggen langs de weg, de kiezelsteentjes op de baan enz. Dan kan je maar beter die nekspieren goed getraind hebben, zodat deze je alvast geen extra hinder bezorgen.
Het is verslavend
Een stint – racejargon voor het aantal rondes dat je rijdt in een bepaalde periode – van een half uurtje vliegt zo om. Toch is het een geweldige manier om kennis te maken met motorsport vanop de allereerste rij. Maar let op. Eenmaal je ervan geproefd hebt, is er een honger aangewakkerd naar meer. Geen nood, de VW Fun Cup heeft ook daarvoor een oplossing. Met een daglicentie kan je zelf rijder worden voor één dag. Is ook daarmee je honger nog niet gestild? Dan kan je samen met vele andere jonge rijders uit de karting, sterren met een internationaal palmares, snelle amateurs met of zonder ervaring je inschrijven bij een team naar keuze voor een heel seizoen. Maar daarvoor moet ik misschien wel eerst nog even wat sparen…
Kortom, twijfel niet om een circuitervaring cadeau te doen aan iemand die je iets uniek wil schenken. Ik kan het alleen maar aanbevelen. Wie weet kan het zelfs gratis, want als partner van Car-Pass mag Vroom elk jaar enkele plaatsen uitdelen aan haar lezers. Schrijf je zeker in op onze nieuwsbrief als je de volgende wedstrijd niet wil missen!