Eerst is er natuurlijk de interesse voor recente sportwagens. Daarnaast is de staat van dit model uitzonderlijk: zo goed als nieuw, met zowat alle opties uit die tijd, waaronder de begeerde hardtop en zelfs een geïntegreerde telefoon die nooit werd gebruikt. Het model heeft bovendien slechts 3.798 mijl op de teller staan, of 6.076 kilometer. De Z8 werd steeds nauwkeurig onderhouden, en “rijdt perfect”. Hij werd door RM Sotheby’s geveild op Amelia Island in Florida en bracht 231.000 dollar of iets meer dan € 216.000 op.

Z8

Eind jaren 90 wilde BMW een sportieve opvolger voor zijn 8-Reeks uitbrengen. Daarvoor wilde het stokken in de wielen steken bij prestigieuze constructeurs als Porsche en Ferrari. De Z8 werd onthuld in 1999 en viel meteen in de smaak. Met zijn evenwicht en agressieve looks deed hij denken aan een van de mooiste BMW’s ooit: de 507.

400 pk

Onder de motorkap stopte BMW de meest opvallende motor die het merk toen had: de V8 uit de M5. Dat 4,9 liter grote blok ontwikkelde 400 pk en was gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Daardoor haalde de achterwielaandrijver 100 km/u in 4,7 seconden. Het weggedrag liet meer te wensen over: BMW vond het niet nodig om een sperdifferentieel te voorzien.

Alpina

De Z8 werd in slechts 5.703 exemplaren geproduceerd. Die zeldzaamheid verklaart voor een deel de prijs die hij op de veiling haalde. Wie liever cruiset: de laatste exemplaren werden deels door Alpina ontwikkeld en vooral afgesteld op… comfort. De motor maakte namelijk plaats voor een minder krachtige V8: een 4,8 liter groot exemplaar van 375 pk, gekoppeld aan een vijftrapsautomaat.