Sommigen zien waterstof als een alternatief voor batterij-elektrische auto’s, maar op dit moment is het aanbod eerder beperkt. Wil je op waterstof rijden, dan kan je grosso modo kiezen uit de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. Maar daar komt snel verandering in, want ook BMW werkt aan een waterstofmodel.

374 pk, enkel waterdamp uit de uitlaat

De Sales Director van het Beierse merk, Pieter Nota, vertelde aan de Japanse collega’s van Nikkei dat het model in 2025 te koop zal zijn. Het gaat om een productieversie van de iX5 Hydrogen die BMW vorig jaar onthulde op de IAA in München. Daarvan zei het toen dat er al in 2022 gestart zou worden met de productie van het model op beperkte schaal, al zullen die exemplaren niet publiek verkocht worden. Maar vanaf 2025 zou BMW dus beginnen met de massaproductie en dus ook de verkoop, en dat in samenwerking met Toyota.

De BMW iX5 Hydrogen beschikt over een brandstofcel die tot 125 kW aan vermogen levert aan een bufferbatterij, die voldoende vermogen in stock heeft om de 374 pk sterke elektromotor van de 5de generatie, die ook in de BMW iX gebruikt wordt, van stroom te voorzien. Daarbij komt enkel lokaal waterdamp vrij. Waterstoftanks moeten zorgen voor een ruim rijbereik, en kunnen in enkele minuten terug gevuld worden.

Duits-Japanse samenwerking

Het is niet de eerste keer dat BMW samenwerkt met Toyota. Zo is de nieuwe Supra van het Japanse merk eigenlijk een BMW Z4 (of was het nu omgekeerd?). Het is ook niet de eerste keer dat BMW werkt aan een waterstofmodel. Midden jaren 2000 deed het al eens een poging met een 7 Reeks op waterstof, al gebruikte die geen brandstofcel, maar gewoon een V12 die waterstof verbrandde. En dat is – in V8 vorm – dan weer een concept waar Toyota opnieuw mee bezig is.

?