De Buell XB 12 STT presteert het om alle kwaliteiten die zozeer de charme van de familie uitmaken, te behouden en daarbij fijntjes (bijna) alle fouten weg te gommen. Uiteraard blijven er nog enkel mankementjes over, zoals de zadelhoogte die niet aan alle beenlengtes aangepast is, of nog de draaicirkel die onwezenlijk groot is. Lach niet, want deze twee kunnen er sneller als je denkt voor zorgen dat je een ticket richting grond in handen krijgt. Toch frustrerend, als je bedenkt dat zelfs de stad dadelijk de (speel)kwaliteiten van deze schoonheid naar boven weet te brengen. Zolang je benen dus de minimum vereiste lengte hebben lijkt de, nog steeds wat verbazende, stuurpositie natuurlijker als vroeger. Dankzij het hertekend zadel en een stuur dat we bij de XB 9 SX al konden smaken, komen we hier erg dicht bij de TT-spirit, wat resulteert in een enorm rijplezier.  

We zijn met weinig tevreden…

 De XB 12 STT erft het (alles is relatief) lange kader en krijgt een grote grondspeling, doordat de veerwegen wat langer werden en nu 143 mm vooraan en achteraan bedragen. Resultaat: een erg comfortabele motor die toch levendig en daarbij nog eens erg intuïtief en gemakkelijk te doorgronden is. De STT is erg plezierig-behendig en geeft je voortdurend plezier zonder dat je, zoals voor sommige van zijn broers, eerst een opleiding dient te volgen. We vinden er de sensaties terug die we ook op de XB 9 SX mochten ervaren, met daarbij de kracht van de 1200. Op papier lijkt de motor, tegenover de concurrentie, volledig voorbij gestreefd, maar toch heeft net hij een erg groot aandeel in het plezier dat deze Buell je schenkt. Dit zijn “good vibrations”, een karakteristiek geblaf dat je vanaf de laagste toerentallen de armen uit de kom trekt en je met allerhande sensaties drapeert zonder dat je daarbij het gashandel tot aan de pijngrens van je pols en de rode zone moet dwingen, wat kan je nog meer wensen. Alles? Wees maar zeker van dat de V-Twin de STT je sneller naar meer dan 200 per uur katapulteert, als je deze zin kan schrijven. 

Te gek!

Die 200 per uur laten je toe om de opmerkelijke stabiliteit van de Buell te bewonderen, ook al is dit niet het hoofddoel van deze machine. De STT rijdt als op rails en laat zich op geen enkele slingerbeweging betrappen. En het is pas als de wind wat roet in het eten komt gooien, dat je beseft dat je op onze provinciewegen nog meer fun kunt hebben als op de autostrades. Het alom tegenwoordige koppel van de 1200 stuwt je van de ene bocht in de andere, zonder dat je te veel hoeft te schakelen en, wat nieuw is, dat je je overdreven enthousiasme zelfs in de bocht kan herstellen. Vergeet gauw de Buell die zich vroeger bij een remmanoeuvre in de bocht, onmiddellijk oprichtte. Even de rem aantippen heeft nu geen zware gevolgen meer en de STT wordt dus heelwat makkelijker bestuurbaar, zonder dat hij daarbij minder efficiënt wordt, integendeel zelfs. De piloot voelt zich veel meer op zijn gemak en dus ga je makkelijker de kwaliteiten en de leuke kantjes van de Buell kunnen opzoeken. Het kader is stijf en compact en dankzij de goed afgestelde ophanging rijdt de STT scherp en precies, daarbij geholpen door een TT-stuur dat je als op millimeter laat sturen, terwijl krachtige en perfect te doseren remmen de rijkwaliteiten nog hoger tillen.

Familitrekjes

Maar, natuurlijk is er een grote maar…De STT is de meest gerijpte en meest prettige Buell, maar heeft ook nog enkele foutjes die je zelfs van een aankoop kunnen laten afzien. De draaicirkel en de zadelhoogte haalde we al aan maar ook de bescherming tegen de wind is werkelijk onbestaande en ook het spatbord achteraan heeft de betekenis van zijn naam niet helemaal doorgrond. Het achterwiel heeft dus een bijkomende hobby gevonden en beschildert je rug met mooie spatten. Nog een geluk dat de ST met zijn Supermotard-look overeen handbescherming beschikt! Maar onder uw neus kijkt een dashbord, die naam onwaardig, je droevig aan. Naar onze mening komt die van een Chinese fabriek, die allerlei materieel uit de vroegere Sovjet Unie kopieert. Triest, triest. Gelukkig dat de motor zoveel rijplezier geeft en je dergelijke foutjes graag wegveegt.

Met 10.990 € is de XB 12 STT voorwaar geen cadeau, en toch is het na de XB 9 SC de goedkoopste van het gamma. Uw keuze dus om te zien of je zoveel alleen voor jezelf wil (mag) uitgeven, want de STT is een strikte eenzitter.