Dit is het soort auto dat je maar één keer in je leven ziet. Een model dat in de jaren '90 werd uitgeroepen tot "de mooiste berline ter wereld". Ter gelegenheid van het Motor Valley Fest, was de Bugatti EB112 afgelopen weekend te zien in Modena (Italië).
Hoewel het ontwerp van de EB112 naar hedendaagse maatstaven niet meer zo sterk staat, maakte hij furore bij zijn lancering. Het is dan ook een van de laatste Bugatti's die in Italië zijn ontworpen, in Campogalliano, voor de verhuis van het merk naar de Elzas. Een model '100% Made in Italy' dat kort na de iconische EB110 werd voorgesteld, de supercar die de 110de verjaardag vierde van Ettore Bugatti, de oprichter van het merk.
Enorm zeldzaam
De Bugatti EB112 werd voorgesteld op het autosalon van Genève in 1993. Zijn ronde lijnen, getekend door Giorgetto Giugiaro, stonden in schril contrast met het veel meer rechtlijnige silhouet van de EB110. De Italiaanse designer haalde zijn inspiratie bij de modellen uit de jaren 1930 om deze vierdeurs fastback te tekenen. Met een lengte van meer dan 5 m en een breedte van 1,96 m viel de berline in ieder geval op. En hetzelfde geldt voor zijn motorisatie, met een 6.000 cc grote V12 uit de EB110 die 456 pk en 649 Nm leverde! Daarmee kon de zware limousine in amper 4,3 seconden van 0 tot 100 km/u optrekken, voor een topsnelheid van 300 km/u.
De EB112 die afgelopen weekend werd voorgesteld in Modena is een van de laatste drie overgebleven exemplaren. Het model werd enkele maanden voor het faillissement van Bugatti geproduceerd, waarna het merk werd overgenomen door de Volkswagen-groep. Sindsdien heeft Bugatti nooit meer een berline gebouwd, al was er wel sprake van met de indrukwekkende 16C Galibier uit 2009.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail: