Of hoe paar je het nuttige aan het aangename. Bij Cadillac staat de letter V synoniem voor uitstekende prestaties. Nu siert het ook de CTS break. Het recept is typische Amerikaans: een dikke V8 en een heleboel pk’s.
Gespierd
Je kunt moeilijk naast de koetswerkaanpassingen kijken. De verhoogde motorkap, grote velgen, spoiler achteraan en chromen uitlaten vormen een pittig sausje. In het interieur gaat het er wat somberder aan toe met leder, Alcantara en enkele V-Series-logo’s.
Niet alleen voor de show
Onder de motorkap vinden we geheel volgens de Amerikaanse traditie een V8 met grote cilinderinhoud: 6,2 liter. Voor de ingenieurs voldeed dat nog niet helemaal, want ze monteerden ook nog een compressor. Met 556 pk bij 6.100 toeren en een koppel van 747 Nm bij 3.800 toeren zou het asfalt wel eens kunnen afzien. Het vermogen vloeit naar een manuele of automatische versnellingsbak, telkens met zes verhoudingen.
Onderstel
Amerikaanse sportwagens hebben geen al te beste reputatie voor hun onderstel. In rechte lijn leveren ze wel schitterende prestaties, maar het weggedrag in bochten laat vaak te wensen over. Dat behoort nu tot het verleden. Deze CTS-V krijgt een adaptief onderstel, Brembo-remmen en Michelin Pilot Sport-banden.
De gelimiteerde productie start eind dit jaar.