Als onderdeel van de Vivaldi-coalitie werd een gelijkaardig systeem eerder al overwogen, maar uiteindelijk niet doorgevoerd. Dit keer lijkt het project echter echt van de grond te komen. *“*Het doel is om een wettelijk kader te creëren dat in overeenstemming is met de privacyregels en dat het mogelijk maakt om gsm-gebruik achter het stuur automatisch te detecteren”, verklaarde Benoît Godart, woordvoerder van Vias Institute, aan Sudinfo. Volgens hem betekent dit een belangrijke stap in de strijd tegen een van de grootste oorzaken van verkeersonveiligheid.
Vias testte deze technologie vier jaar geleden al met succes. Het principe was eenvoudig: hooggeplaatste camera’s scanden passerende voertuigen met grote nauwkeurigheid. Tijdens de eerste proeven legden ze vier beelden per voertuig vast, waaronder een overzichtsbeeld met de nummerplaat duidelijk zichtbaar. Destijds beschikte het systeem echter nog niet over automatische nummerplaatherkenning, waardoor bij een overtreding handmatige invoer nodig was.
AI ten dienste van de verkeersveiligheid
Het systeem dat nu wordt overwogen, gaat veel verder dan enkel het vastleggen van beelden. Het maakt gebruik van artificiële intelligentie, die in real-time de opnames analyseert van twee geavanceerde camera’s: een frontale camera gericht op de bestuurder en de passagier, en een camera die het interieur scant om mogelijke overtredingen te detecteren.
De AI kan identificeren of een telefoon, tablet of ander soortgelijk apparaat in gebruik is. Daarnaast wordt het systeem aangevuld met een radar die de snelheid meet en infraroodtechnologie die dag en nacht functioneert, ongeacht de weersomstandigheden. Tot slot is deze technologie zelflerend: de AI wordt continu verbeterd op basis van feedback van politieagenten die de overtredingen controleren.
Wat met de privacy?
Bij de eerste tests werden de gezichten van de inzittenden vervaagd, maar het proces kan worden aangepast afhankelijk van de toekomstige wetgeving. David Stevens, voormalig directeur van de Gegevensbeschermingsautoriteit, benadrukte destijds al een fundamenteel dilemma: “Privacy is een fundamenteel recht, maar verkeersveiligheid is dat ook. Het is belangrijk om een evenwicht te vinden tussen beide.”
Als deze technologie wordt goedgekeurd, zal moeten worden bepaald wie toegang krijgt tot de gegevens en hoe lang deze worden bewaard. Eén ding is echter zeker: Arizona lijkt klaar om een nieuwe stap te zetten in de strijd tegen afgeleide bestuurders en om onze wegen veiliger te maken.