Na het bespreken van de tien grootste fouten die je moet vermijden bij de aankoop van een oldtimer, is het nu tijd om te bekijken hoe je jouw pareltje het best onderhoudt. Wanneer we alle clichés over het onderhoud van klassieke wagens op een rijtje zetten, stuiten we op enkele opmerkelijke tegenstellingen: "Een eenvoudige mechaniek, maar met onvindbare onderdelen?" Of: "Onderhoud dat elke handige doe-het-zelver aankan, maar afstellingen die enkel door specialisten kunnen worden uitgevoerd?" Om hier duidelijkheid in te scheppen, vroegen we het aan de experts…
Welk jaarlijks budget moet je voorzien voor het onderhoud van een oldtimer?
We verwachtten een vaag antwoord, maar Maxime Slegers van garage SLG gaf meteen duidelijkheid: "Idealiter voorzie je een jaarlijks budget van 1.000 euro. Dat klinkt misschien overdreven, maar zo ben je voorbereid op onverwachte kosten. Het reguliere onderhoud zelf kost niet veel: een beetje olie, enkele filters... De grootste kostenpost zijn de onverwachte problemen of technische defecten. Dit zorgt ervoor dat facturen sterk kunnen variëren van jaar tot jaar. Door elk jaar 1.000 euro opzij te zetten, ben je in principe goed ingedekt—tenzij je een wrak koopt of een extreem exclusief model bezit. Het ene jaar betaal je misschien maar 250 euro, terwijl je het jaar daarop 1.200 euro kwijt bent omdat bijvoorbeeld het koelsysteem het plots begeeft. Door budgetoverschotten door te schuiven naar het volgende jaar, blijf je voorbereid."
Kost een oldtimer in perfecte staat minder in onderhoud?
Op het eerste gezicht zou je denken dat het kopen van een perfect gerestaureerde oldtimer je behoedt voor onverwachte kosten, of toch voor een paar jaar. Klopt dat?
Ja… en nee. Maxime verduidelijkt: "Een klant kwam bij ons met een Triumph TR6 die hij net had gekocht. De wagen zag er fantastisch uit en had een uitgebreide restauratie ondergaan bij een erkende specialist. Toch ontdekten we bij het verversen van de versnellingsbakolie een afgebroken tand van een tandwiel. De hele bak moest eruit voor revisie. Het jaar daarop begaf de – nochtans recente – benzinepomp het. Natuurlijk vermindert een perfect onderhouden auto de kans op onaangename verrassingen, maar het is geen garantie tegen defecten. Omgekeerd loopt iemand die vooral naar de prijs kijkt in plaats van naar de staat van de wagen een groot risico op dure herstellingen. Uiteindelijk kan zo'n 'koopje' veel duurder uitvallen dan een wagen die vanaf het begin in topconditie was."
Zijn onderdelen echt zo moeilijk te vinden?
Dat hangt volledig af van het model! Voor veel Britse en Duitse klassiekers valt het goed mee: er zijn veel specialisten en er worden volop nieuwe onderdelen gefabriceerd. Maar let op de kwaliteit: veel nieuwe onderdelen worden in China of Taiwan geproduceerd en halen vaak niet hetzelfde niveau als de originele stukken.
Bij exotischere modellen wordt het een ander verhaal. "Dan ben je aangewezen op tweedehands onderdelen, waarbij zowel de prijs als de kwaliteit sterk kunnen variëren." Maxime waarschuwt echter: "Wat echt telt bij aankoop, is dat de auto compleet is. Onderdelen die nauwelijks slijten, zoals sierlijsten of een dashboard, kunnen extreem moeilijk te vinden zijn!"
Zelf het onderhoud doen: een goed idee?
Dat is de grote vraag. Je bespaart natuurlijk op arbeidskosten, en een eenvoudige olieverversing is voor een handige doe-het-zelver meestal geen probleem. Maar onderhoud is meer dan alleen olie verversen. Maxime benadrukt: "Het belangrijkste is de controle van alle mechanische componenten, en dan vooral de veiligheidskritieke onderdelen."
En daar wordt het lastiger: heb je een getraind oog om problemen tijdig op te merken en correct op te lossen? Ook oppassen met vrienden die zichzelf als experten beschouwen: "Laat je carburateurs afstellen door een vriend die ‘er verstand van heeft’, en je loopt het risico dat je straks met een motor op twee cilinders rondrijdt en alsnog naar een specialist moet. Dat kan de rekening alleen maar doen oplopen." Een gewaarschuwd man is er twee waard...