20200410073950seven.png

Je kan de rest van het Caterham-gamma er moeilijk van beschuldigen dat het er te modern uitziet, want de basislijn – in feite een sigaar op vier wielen – is al bijna 50 jaar lang dezelfde. Maar door de tijd zijn er toch steeds aanpassingen gebeurd waardoor hedendaagse Sevens zowel technisch als uiterlijk met hun tijd zijn meegegaan. Je kan een Caterham tegenwoordig zelfs bestellen met ledkoplampen of een snelheidsregelaar, veel gekker moet het niet worden… Toch zijn er nog veel mensen die gek zijn op de look van de allereerste Lotus Seven waar deze Caterham een onder licentie gebouwde kopie van is. Voor hen komt het merk nu met de Super Seven 1600. Die is gebaseerd op de Seven 275, het instapmodel, en neemt daar de 1,6-liter viercilinder van Ford van over (137 pk), gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. Daarmee knalt het 565 kilo lichte karretje naar 60 mph (96 km/u) in 5,0 seconden en haalt hij een top van 196 km/u. Voor de nostalgische look ruilt deze versie de op de wielen gemonteerde spatborden in voor de ouderwetse vleugels die Caterham tot begin de jaren 2000 is blijven aanbieden. Ook de retrovelgjes en de non-metallic kleuren moeten knipogen naar het verleden van het merk.

20200410073950caterham.png

Ook luxe

Tegelijk is de Super Seven 1600 een tikje luxueuzer dan de ‘gewone’ Sevens dankzij een interieur dat wat luxueuzer is aangekleed, met crèmekleurige lederen stoelen en een houten stuurwiel in pure 70’s-stijl. Een andere knipoog naar het verleden: dankzij andere gasklephuizen zou de moderne viercilinder klinken als de carburatormotoren uit de eerste Caterhams terwijl de links uit de motorkap naar buiten priemende luchtfilters ook naar de Sevens van weleer verwijzen. Volgens het persbericht moet de Super Seven 1600 minstens 33.495 Britse pond kosten of zo’n 38.000 euro, wat eigenlijk even duur is als een vergelijkbaar gemotoriseerde Seven 275. Meer info vind je op https://www.thenew-oldschool.com/