1. Citroën Traction 22
Het salon van Parijs in 1934: Citroën ontketent een revolutie met zijn Traction, met voorwielaandrijving, een zelfdragend koetswerk en een lage lijn. Er worden verschillende versies getoond, waaronder het vlaggenschip 22 met een huiseigen V8 van 3,8 liter. Die laatste ging nooit in productie. Van de 20 preserie-exemplaren bestaat er geen enkel meer. Hier en daar zouden nog wat onderdelen rondslingeren, maar een volledig exemplaar is niet meer te vinden. Mocht je dus op zo’n versie stuiten in een of andere Franse schuur, dan weet je dat je de droom van elke Citroën-liefhebber hebt gevonden.
2. Bugatti 57 Atlantic « La voiture noire »
In 1936 onthulde Bugatti ongetwijfeld de meest mythische auto aller tijden, de 57 Atlantic. Dit concentraat van technologie was ook een kunstwerk op wielen met uitgesproken Art Déco-trekken. Er zijn er slechts vier van gemaakt. De tweede, die op 3 oktober 1936 klaar was, werd vooral bestuurd door vader Jean Bugatti en daarna door een coureur van het bedrijf, Robert Benoist. Het vervolg van het verhaal is somberder: Jean Bugatti had net zelf verklaard dat dit zijn mooiste werk ooit was, maar kwam daarna om in een verkeersongeval en de oorlog brak uit. De auto werd in 1941 op een trein naar Bordeaux gezet. Sindsdien is hij spoorloos. Is de wagen vernietigd? Wie hem terugvindt, heeft de duurste auto van de wereld in handen, want die brengt minstens 100 miljoen euro op.
3. Aston Martin DB5 ex-James Bond