CATL, de grootse constructeur van lithiumbatterijen voor elektrische voertuigen met een marktaandeel van bijna 30 procent, heeft een nieuw soort batterij voorgesteld voor EV’s: natrium-ionbatterijen. Die hebben een aantal voordelen tegenover de lithium-ionbatterijen en lithium-ijzerfosfaatbatterijen die vandaag in de meeste stekkerwagens worden gebruikt. Zo zijn ze veel beter bestand tegen heel lage temperaturen, waardoor ze tijdens strenge winters en in koude klimaten minder rijbereik verliezen. Bovendien belooft CATL een flitsende oplaadtijd van 0 naar 80 procent in slechts 15 minuten bij kamertemperatuur, terwijl de andere soorten accu’s een graad of 40 tot 50 warm moeten zijn voor ze tot zo’n exploten in staat zijn.
Dichtheid
Waarom maken dan niet alle EV’s gebruik van natriumbatterijen? Omdat hun energiedichtheid veel lager is: CATL belooft tot 160 Wh per kilo batterijgewicht. Dat is half zoveel als de nieuwe generatie 4680-batterijen van Tesla. Maar CATL blijft investeren en hoopt over een paar jaar een dichtheid van 200 Wh/kilo te halen. Bovendien denkt de constructeur na over zogenaamde AB-batterijen, die twee soorten cellen in één pack combineren: natriumcellen voor een beter rendement en sneller opladen bij lage temperaturen, en lithiumcellen voor een grotere energiedichtheid. De eerste toepassingen in massaproductie zouden voor 2023 zijn, zo belooft het Chinese bedrijf.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: