China staat voor grote uitdagingen in zijn megasteden, zowel op het gebied van mobiliteit als op het gebied van CO2- en partikeluitstoot. De trend gaat duidelijk in de richting van de ontwikkeling van 100 procent elektrische voertuigen, met autogroepen – inclusief Chinese – die miljarden hebben geïnvesteerd in volledig elektrische voertuigen. Maar in een pragmatische bui heeft China besloten om niet alleen dit type voertuig te bevoordelen, maar ook hybride voertuigen met verbrandingsmotor en een of meer elektrische motoren. China heeft dus begrepen dat een groot wagenpark van hybride voertuigen beter is om de luchtkwaliteit te verbeteren dan een handvol 100 procent elektrische voertuigen, die vaak ontoegankelijk zijn voor de gemiddelde burger.
Japanse vooruitgang
Goed nieuws voor Toyota en Honda, die op die manier gemakkelijker aan de Chinese milieueisen zullen kunnen voldoen. De twee Japanse fabrikanten, en vooral Toyota, zijn namelijk meesters geworden in de ontwikkeling van hybride voertuigen en hebben een flinke voorsprong op de concurrentie.
China is een van de strengste landen geworden op het gebied van de milieuregelgeving voor auto's. Dat is het gevolg van recordhoeveelheden luchtvervuiling in veel van de grote steden van het land. De grote automobielconcerns, een belangrijke markt, zijn snel begonnen aan een race om aan deze behoefte aan schone voertuigen te voldoen, waarbij de aandacht vooral uitgaat naar volledig elektrische modellen. Deze politieke ommezwaai toont echter de urgentie aan voor de Chinese autoriteiten, die gedwongen zijn om de voorkeur te geven aan wat er al op de markt beschikbaar is zonder de gewoonten van de lokale automobilisten en hun portemonnee te veranderen.