Ken je de Lancia Thema 8.32 nog? Deze elegante en discrete berline had het hart van een atleet. Onder de motorkap lag namelijk de V8 van de Ferrari 308 GTB, een garantie voor topprestaties, een indrukwekkende klank en ... grote dorst. Deze buitengewone berline betekende maar een korte passage in de autogeschiedenis. Vandaag herrijst de Lancia Thema dankzij de Chrysler 300. De grote Amerikaan komt bij ons met een Italiaans logo op de markt. In de Verenigde Staten, waar de 300 wel behouden blijft, is een gepeperde variant van de 300 voorgesteld. Misschien wel de basis voor een nieuwe Thema 8.32? We blijven dromen ...

Groots

De 300 SRT-8 onderging een intensieve fitnesskuur. In vergelijking met de gewone 300 groeide de cilinderinhoud van de Hemi V8-motor van 6,1 naar 6,4 liter, waardoor hij 45 pk wint. In totaal staan zo'n 470 paarden onder de motorkap te trappelen. Van downsizing is hier geen sprake. De transmissie blijft ouderwets: een automaat met vijf versnellingen, weliswaar met schakellepels aan het stuurwiel. Als prestaties geeft Chrysler minder dan 5 seconden op om 0 tot 100 km/u af te leggen en een top van 280 km/u.

Decadent   

De Chrysler 300 SRT-8 is er niet slanker op geworden, integendeel. De voor- en achterbumper, de uitlaten, de diffuser achteraan, de zijschorten en vooral de 20-duimsvelgen blazen de auto helemaal op. Om de look af te ronden, haalde Chrysler de mascara boven om de lichtblokken en vensters te verduisteren. Een echte bad boy, deze Amerikaan.

Het interieur is al even opvallend met goed omsluitende zetels, inzetstukken uit koolstofvezel en een boordcomputer die meet hoeveel g-krachten jouw lichaam te verwerken krijgt en jouw acceleraties en spurt naar een kwartmijl chronometreert. Een Stetson-cowboyhoed op het hoofd, Santiago-laarzen aan de voeten en een Budweiser in de hand: we zien het al zo voor ons.