De derde generatie Dacia Sandero werd in 2020 gelanceerd en brak met zijn voorgangers, in die zin dat het model niet meer op oude Renault-techniek was gebaseerd, maar op een meer ‘basic’ versie van het nieuwste CMF-B-platform van de groep. Met een vanafprijs van 11.990 euro is het nog altijd de goedkoopste nieuwe wagen die je in België kan kopen, hoewel hij met zijn lengte van 4,09 meter wel in het polyvalente B-segment zit en dus groter is dan A-segmenters als de Toyota Aygo Cross en de Kia Picanto. Maar de basisuitrusting bij Dacia is meestal wel héél ‘basis’. Hoeveel betaal je voor een correct uitgeruste Sandero?

Advertentie
Advertentie

Voor deze configuratie laten we even de Dacia Sandero Stepway (vanaf 15.590 euro) buiten beschouwing. De ‘gewone’ Sandero is in drie uitvoeringen leverbaar: Essential (11.990 euro), Expression (13.790 euro) en Journey (16.090 euro). Vanaf het tweede niveau krijg je airco, het Media Display-aanraakscherm van 8 inch, een in diepte regelbaar stuurwiel, elektrische ruiten voor- en achteraan, elektrische buitenspiegels en vooral meer uitrustingsmogelijkheden om het model verder aan te kleden. Het tweede niveau heeft dus onze voorkeur, al zou het ook interessant kunnen zijn voor ons om voor de topversie Journey te kiezen – maar daar hebben we het later nog over.

Advertentie
Advertentie

Turbo is zijn geld waard

Vervolgens kiezen we onze motor. Hoewel de basismotor (een atmosferische 1 liter-driecilinder benzine van 67 pk en 95 Nm) volstaat voor in de stad, gaat onze voorkeur naar de TCe 90 met turbo (91 pk, 160 Nm). Die sprint niet enkel 4,5 seconden sneller naar de 100 km/u (16,7 s tegenover 12,2 s), maar biedt ook veel meer souplesse op de snelweg zonder een impact te hebben op het verbruik, dat ook in de praktijk rond de 5 l/100 km schommelt. Hij is dus zijn meerprijs van 1.300 euro dubbel en dik waard. Andere opties zijn de ECO-G 100, dezelfde motor met 100 pk en een LPG-tank in de koffer voor een totaal rijbereik van meer dan 1.300 km, of de TCe 90 met CVT-automaat.
Qua design kan je bij de Dacia Sandero Expression enkel een kleurtje kiezen: IJswit is standaard, een van de vijf andere kleuren kost je 500 euro extra. We kiezen voor Ironblauw, maar Cedergroen vinden we ook best knap. De velgen (16-inch stalen velgen met Atara-wieldoppen) en zetelbekleding (Moebius-stof) zijn niet aanpasbaar.

Betaalbare en nuttige opties

En ook qua opties is er niet veel keuze, maar wat er is, is gelukkig wel nuttig én betaalbaar. Het City Pack van 420 euro voegt een achteruitrijcamera, parkeersensoren vooraan en een dodehoekmonitor toe – een zeer interessante toevoeging. Voor 320 euro extra genieten we ook van automatische airco, terwijl een stalen reservewiel van 150 euro toch voor iets meer gemoedsrust zorgt dan zo’n bandenkit met schuim. Dan blijft er nog maar één optie over: Media Nav, voor 520 euro, waarmee het infotainmentsysteem ook een ingebouwde navigatie krijgt met 3 jaar kaartupdates. Daar zien we echter van af, want ook het standaard Media Display heeft al Android Auto en Apple CarPlay, dus onze smartphone kan als GPS dienen.
Tenslotte zijn er nog de accessoires, waarbij we eventueel de haaienvinantenne (177 euro) en de trekhaak (881 euro) zouden overwegen, maar noodzakelijk vinden we die ook niet. We komen dus uit op een totaalprijs van 16.480 euro voor onze ‘ideale’ Dacia Sandero 2024.

Dan toch de Journey?

Waarom we hierboven dan twijfelden om voor de topversie Journey te gaan? Wel, omdat die standaard wordt geleverd met de TCe 90-turbomotor en sommige opties van de Expression, waardoor het uiteindelijke prijsverschil slechts 480 euro bedraagt! Voor in totaal 16.960 euro krijg je dan ook nog eens lichtmetalen velgen, handenvrij instappen en starten, een haaienvinantenne, een elektrische handrem en een middenarmsteun (als deel van het Comfort Pack voor 220 euro, reeds meegerekend). En misschien vind je wel een Dacia Sandero Journey stockwagen voor minder geld dan een nieuwe Expression!

Advertentie
Advertentie