Het stadscircuit van Singapore, de 18de afspraak van het F1-seizoen, loste zijn beloftes in! Hoewel het er minder strijdlustig aan toe ging dan tijdens de Grote Prijs van Azerbeidzjan vorig weekend, was de race niet minder interessant, vooral op sportief vlak.

Advertentie
Advertentie

1. Fysiek uitdagend

Het circuit van Singapore is fysiek uitdagend. Hoewel er ‘s nachts gereden wordt, eisen de warmte en vochtigheid hun tol op het metabolisme van de piloten. Ze verliezen makkelijk tussen de 3 tot 4 kg na een race die bijna 2 uur duurt! Het is, samen met de Grote Prijs van Doha,  trouwens één van de enige waarin de piloten het hele weekend lang (en dus niet alleen tijdens de race) het systeem gebruiken dat hen te drinken geeft. De helmen zijn ook voorzien van verluchtingsopeningen die speciaal werden ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de piloten niet teveel afzien van de warmte. Die moeilijke omstandigheden hadden ook hun impact op het circuit, waar we enorm veel contacten zagen met de muren, ook door de winnaar.

2. Lando Norris als onbetwiste winnaar

Op papier startte de race onder de best mogelijke omstandigheden, met de twee piloten die voor de titel strijden op de eerste startrij. Jammer genoeg was er van een echt duel geen sprake. Na een goede start van Norris, die zijn tijdens de kwalificaties met de nodige moeite veroverde pole wist te behouden, ging de Brit er immers gewoonweg vandoor, waarbij hij vaak een seconde of meer per ronde sneller was dan de wereldkampioen. Resultaat: hij pakte zijn derde overwinning met meer dan 20 seconden voorsprong op Verstappen! Hij domineerde de race echter niet volledig. Het punt voor de snelste ronde moest hij laten aan Daniel Ricciardo. Een punt dat van belang zou kunnen zijn op het einde van het seizoen, want de Brit kan mathematisch nog wereldkampioen worden. Elk punt telt dus. Maar het gebrek aan strijd tussen de eerste twee posities zorgde er niet voor dat de Grand Prix van Singapore een saaie race werd.

3. Mooie prestaties in het peloton

Één ding is zeker, McLaren is het te kloppen team op het einde van dit seizoen. Het moet gezegd dat het team niet alleen een uitstekende wagen heeft, maar ook kan rekenen op twee schitterende piloten die de podia opstapelen. Na een toprace, waarbij hij verschillende mooie inhaalmanoeuvres wist te maken, slaagde Oscar Piastri erin om door te stoten van de 5de naar de 3de plek. En hij is niet de enige die uitblonk in Singapore. Na een heel goede kwalificatiesessie en een geweldige start waarbij hij wist op te klimmen naar de 5de plek, slaagde Nico Hulkenberg erin om punten te sprokkelen voor Haas door als 9de te eindigen. De Amerikaanse renstal, die op de 7de plek staat in het constructeurskampioenschap, heeft nu nog slechts 3 punten achterstand op AlphaTauri. De 43-jarige Fernando Alonso slaagde er dan weer in om 8ste te eindigen. We vermelden ook nog de uitstekende prestatie van Franco Colapinto. De Argentijn vertrok vanop de 12de plek en wist als beste te starten en daarbij 4 plekken te winnen. Jammer genoeg voor hem eindigde hij net buiten de punten, op de 11de plek, al doet hij het daarmee nu al beter dan Logan Sargeant, zijn voorganger die 36 Grote Prijzen reed voor Williams. Tot slot zien we dat Daniel Ricciardo, ondanks dat hij de snelste ronde wist te rijden, slechts eindigde op de 18de en laatste plek in wat wel eens zijn laatste Formule 1-race zou kunnen zijn. De Australiër zou bij Alpha Tauri immers vervangen kunnen worden door Liam Lawson, en dat vanaf de Grote Prijs van de Verenigde Staten.

4. Ferrari redt de meubels

Bij de constructeurs doet McLaren natuurlijk de beste zaak van het weekend. Met auto’s op de 1ste en 3de plek verstevigt het de koppositie die het vorige week veroverde in het wereldkampioenschap bij de constructeurs. Ferrari doet dan weer een minder goede zaak, maar slaagt er wel in om de meubels te redden met een 5de en 7de plek na de geblokte vlag, voor Leclerc en Sainz. De twee piloten vertrokken respectievelijk op de 9de en 10de plek op de startgrid. Dankzij de goede prestaties van zijn piloten tijdens de race nadert het merk met het steigerende paard tot op 34 punten van Red Bull in het constructeursklassement. Ondanks het zilver voor Verstappen wist Sergio Perez immers pas als 10de over de finishlijn te komen.

5. Geen enkele safety car, een primeur!

Tot slot onthouden we van deze Grote Prijs van Singapore 2024 ook dat de safety car geen enkele keer moest uitrukken. Een primeur in de geschiedenis van het stadscircuit, waar sinds 2008 een Grote Prijs gereden wordt! Ondanks de afwezigheid op de F1-kalender in 2020 en 2021, kwam de safety car er tijdens 13 opeenvolgende edities aan te pas. Maar nu gooide die de strategie van de verschillende teams dus niet overhoop. Laat ons hopen dat dit ook in Texas het geval zal zijn tijdens de volgende Grote Prijs. Volgende afspraak dus op 21 oktober, na een pauze van 3 weken, voor een debriefing van de 19de race van het seizoen.