1. Alpine A110 R
In mijn garage zou ik sowieso een Alpine parkeren. Of eerder hem er regelmatig uithalen om mee te rijden. En als ik toch mag kiezen, ga ik voor de nieuwste versie, de ‘R’, die nog sportiever is dan de ‘S’. Hij krijgt dan wel geen extra paarden onder de motorkap (de teller blijft op 300), maar hij wordt wel 34 kg lichter (voor een totaal van 1.082 kg) dankzij een koolstofvezeldieet. Ook de stroomlijn is verder verfijnd om hem nog beter tegen het asfalt te kleven. Bovendien is het de laatste in zijn soort: in 2024 schakelt Alpine over op 100 % elektrisch. De huidige Berlinette is dus een collector’s item...
2. Sauber C17-04
Op het Salon kan je ook gaan kijken naar F1-bolides! Oudere generaties, die verkocht worden door het bedrijf Officina Caira. En ik wil er één in mijn garage. Of eerder in mijn eigen salon… Misschien wel deze Sauber uit 1998, die bestuurd werd door Johnny Herbert en Jean Alesi.
3. Citroën DS
Er zijn ook oudere dames te gast op de Heizel, en deze maakt indruk op mij. Je moet je eens inleven in het hoofd van een autojournalist in het jaar 1955, die deze UFO ziet landen op het Salon van Parijs: futuristische lijnen, een hydropneumatische ophanging, bekrachtigde remmen en stuur, een semiautomatische versnellingsbak, enz… Een concept car? Neen! Gewoon een auto die zijn tijd 20 jaar voor was. En die trouwens bijna 20 jaar lang verkocht werd...
4. Renault R5 Prototype
Vandaag zien we de toekomst eerder door een retro-bril. Deze stadswagen met batterijen, die de originele R5 kopieert, bevalt me wel. En het is niet zomaar een concept car: in 2024 wordt hij realiteit.
5. Mazda MX-5
In afwachting van de toekomst, zou ik vandaag een MX-5 kopen, met zijn onklopbare prijs-plezierverhouding en zijn onnavolgbare betrouwbaarheid. Ik heb er meer dan 10 minuten over gedaan om deze foto te nemen op het Salon: mensen stonden in de rij om in de kleine roadster te gaan zitten. En allemaal hadden ze een kinderlijke glimlach om de lippen...